Apple od lat jest synonimem wygórowanych stawek. Niektórzy zgadzają się z wysokimi cenami produktów firmy, uważając, że są one uzasadnione jakością wykonania, innowacyjnością oraz prestiżem marki. Z drugiej strony, są tacy, którzy uważają ceny za przesadzone, zwracając uwagę na rosnącą konkurencję, która oferuje podobne funkcje w znacznie niższej cenie.
W tym przypadku zdania również są podzielone. Książkę „Apple Music: 100 Best Albums” będzie można kupić za 450 dolarów, co daje około 1800 zł. Ogłoszenie ceny albumu wywołało w sieci falę komentarzy, której można było się spodziewać:
„Tylko 1500 egzemplarzy przyniesie im 675 tys. dolarów. Apple naprawdę wie, jak zarobić na niczym”, pisze jeden z internautów.
Z drugiej strony znajdują się jednak fani legendarnych albumów i kolekcjonerskich przedmiotów:
„Łączą swoją muzyczną ekspertyzę z luksusowym wydawnictwem Assouline. Prawie 4 kg, ze złotymi brzegami i ręcznie numerowanymi egzemplarzami, celują w kolekcjonerów, którzy cenią fizyczne artefakty w erze cyfrowej”, tłumaczy jeden z fanów.
Czego możemy się spodziewać?
Album powstał we współpracy Apple z firmą Assouline, która przygotowała bardzo limitowany i efektownie wydany album.
„Książka „Apple Music: 100 Best Albums", będąca świętem inauguracyjnej listy najlepszych płyt w historii Apple Music, jest trwałym elementem towarzyszącym cyfrowej inicjatywie, która została uruchomiona w serwisie streamingowym w 2024 roku”, możemy przeczytać na oficjalnej stronie Apple Music.
Książka będzie limitowana - wyprodukowane zostanie jedynie 1500 sztuk. Albumy będą umieszczone w eleganckich, przezroczystych, akrylowych etui, z których każde ma indywidualnie wygrawerowany numer edycji.
W książce czytelnicy znajdą wyróżnione albumy, które zostały wybrane przez zespół ekspertów Apple Music oraz ekskluzywną grupę artystów, w tym Maren Morris, Pharrella Williamsa, J Balvina, Charli XCX, Marka Hoppusa, Honey Dijon i Nia Archives, a także autorów piosenek, producentów i innych profesjonalistów z branży.
„Lista stanowi w pełni redakcyjny wybór, który nie jest oparty na żadnych ściśle określonych kryteriach i jest całkowicie niezależny od liczb streamingowych. To prawdziwy hołd dla albumów, które kształtowały świat, w którym żyją i słuchają miłośnicy muzyki”, reklamuje Apple Music.
To już druga książka od Apple
Apple wydało już wcześniej limitowaną edycję książki zatytułowaną „Designed by Apple in California", która dokumentuje 20 lat projektowania produktów Apple. Książka zawiera 450 zdjęć przedstawiających produkty takie jak iPhone, iPad, MacBook oraz akcesoria, uwiecznione w naturalnej skali. Wydana w 2016 roku, dostępna była w dwóch rozmiarach: większym za 199 dolarów i mniejszym za 129 dolarów.
Kiedy nowa książka trafi do sprzedaży?
Książki można już zamówić w formie preorderu. Pierwsi fani będą mogli cieszyć się nimi już 9 stycznia. Choć wielu z nich może być zainteresowanych informacjami o świecie muzyki, większość egzemplarzy pełnić będzie raczej funkcję „coffee table books” i zostanie raczej wyeksponowana niż przeczytana.
tekst: Apolonia Chojnowska