Taki właśnie cel postawiła sobie marka Paboco, której dotychczasowe rezultaty wyniosły ją do rangi pioniera w produkcji butelek wykonanych z papieru.
Projekt The Paper Bottle Company ma zakończyć stanowczo zbyt długą historię plastiku. Jak długą? Pierwsze prototypy materiału pojawiły się już w 1856r. Jednak dopiero w 1907 r. Leo Baekeland zaproponował nazwę dla swojego wynalazku. Prawdziwy boom na plastik przyniosła produkcja przemysłowa tworzyw sztucznych trwająca od drugiej połowy ubiegłego wieku. Skutki? Plastik nas przygniótł. Nie brak go w lodowcach, deszczu i żywności. Jak wynika z globalnych analiz przedstawionych w „Science Advances" dotąd wyprodukowaliśmy około 9 miliardów ton plastiku i nie zauważyliśmy, kiedy stał się prawdziwym problemem. Produkty i opakowania jednorazowe zaczęły wypierać te wielorazowego użytku. Do tego produkowaliśmy je z jednego z najtrwalszych materiałów, które nie występują w naturze – z plastiku.
Podobno przeszło połowa naszego plastikowego szaleństwa to właśnie produkcja opakowań. Tu zaczyna się misja Paboco – spółki joint venture powstałej w wyniku połączenia sił firmy ALPLA (zajmującej się produkcją opakowań z tworzyw sztucznych) i BillerudKorsnäs (szwedzkiego producenta papieru). Przedsięwzięcie jest ogromnym wyzwaniem technologicznym – spełnionych musi zostać szereg kryteriów: od zachowania wytrzymałości na siły ciśnienia, po hermetyczność opakowania oraz wymagania dotyczące kształtu i objętości narzucone przez określonych producentów. Nowy materiał nie może wpływać na smak ani jakość produktów.
W projekcie The Paper Bottle Company biorą udział czołowi producenci szczególnie zainteresowani zmniejszeniem szkód ekologicznych generowanych w ramach swojej działalności: Coca-Cola, Carlsberg, L'Oréal i Absolut. Nic dziwnego, że kierunek, jaki obrała firma the Paper Bottle Company koresponduje z wizją światowych koncernów.
„Stale poszukujemy lepszych rozwiązań. Dążymy do stworzenia bardziej zrównoważonych metod pakowania, które pomagają ludziom żyć w zgodzie z naturą. Czasami oznacza to całkowitą zmianę myślenia na temat sposobu, w który produkujemy – przekraczanie granic istniejących technologii i sprostanie technicznym wyzwaniom”, wyjaśnia Simon Boas Hoffmeyer, przedstawiciel grupy Carlsberg, za pośrednictwem strony www.paboco.com.
Obecnie The Paper Bottle Company produkuje dopiero pierwszą generację papierowych butelek – ich wewnętrzną warstwę stanowi bariera wykonana z polimerów np. z PET. W drugiej generacji Paboco opracowuje tę warstwę z bio-pochodnego PEF. Prawdziwym celem firmy jest jednak ostatnia, trzecia generacja, w ramach której powstać mają bio-butelki w 100% nadające się do recyklingu. Według pomysłodawców projektu, docelowa warstwa wykonana będzie z odpowiedzialnie pozyskiwanego drewna. Jeśli (przypadkowo) znajdzie się w środowisku naturalnym, ulegnie nieszkodliwemu procesowi rozkładu. Twórcy podkreślają, że nawet gdy do obiegu trafią opakowania trzeciej generacji, nie zwolni to konsumentów z efektywnej segregacji odpadów.