Advertisement

Eksperci alarmują: selfie jest zagrożeniem dla dzieł sztuki

27-02-2024
Eksperci alarmują: selfie jest zagrożeniem dla dzieł sztuki
Selfie w muzeach jest powodem uszkodzeń eksponatów, co prowadzi do rosnącego nacisku na wprowadzenie surowszych środków ostrożności.
W erze cyfrowej transformacji muzea stoją przed nowymi wyzwaniami, które eksponują konflikt między ochroną dziedzictwa a rosnącą aktywnością na mediach społecznościowych. Eksperci ds. ubezpieczeń alarmują, że coraz częstsze robienie selfie przez zwiedzających, może prowadzić do przypadkowych uszkodzeń bezcennych dzieł sztuki. Ten problem stanowi objaw szerszego trendu, w którym dążenie do uzyskania uznania w sieci zaczyna przeważać nad tradycyjnym celem wizyt w muzeach, jakim jest bezpośrednie i osobiste doświadczenie kontaktu ze sztuką.

Czy jest to realne zagrożenie?

Problem ten nie jest tylko pojedynczym incydentem, lecz rosnącą tendencją, która niepokoi muzea na całym świecie. Incydenty nie są odosobnione; głośne sprawy, takie jak uszkodzenie rzeźby Jeffa Koonsa czy fragmentu dzieła Yayoi Kusama w wyniku nieprzemyślanych selfie, podkreślają powagę sytuacji. Te przykłady wyraźnie obrazują realne zagrożenia związane z obszarami próżności w erze cyfrowej.
W reakcji na te wyzwania, niektóre muzea podejmują aktywne działania, takie jak zakaz korzystania z kijków do selfie, wprowadzony przez British Museum. Niemniej jednak te środki są tylko częścią rozwiązania dla szerszych konsekwencji ochrony dzieł sztuki w erze mediów społecznościowych. Dyskusja przenosi się poza fizyczne uszkodzenia dzieł; dotyczy także kulturowych i empirycznych aspektów odwiedzania muzeów. Powszechność selfie może zaburzyć autentyczne doświadczenia artystyczne, sprowadzając muzea do roli tła dla mediów społecznościowych, zamiast stanowić przestrzeń do wzbogacania kultury i refleksji.

Co najbardziej zagraża dziełom sztuki?

Zrozumienie pięciu głównych wrogów – promieniowania słonecznego, temperatury i wilgotności, działania kwasów, dymu papierosowego oraz kurzu i pyłu – pozwala nam minimalizować szkody w dziełach sztuki i spowalnia proces ich starzenia się. Unikanie jest tutaj zdecydowanie lepsze niż leczenie. Substancje szkodliwe w powietrzu mogą być ledwo widoczne gołym okiem, ale mogą powodować znaczne uszkodzenia w dziełach sztuki i obrazach. Zawsze zaleca się oprawienie obrazu tak, aby było możliwe łatwe dostosowanie wszystkich jego elementów.
tekst: Julia Kozłowska
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement