Na wystawie What Remains Behind Lang prezentuje przetransformowane meble, lateks i materace, które przy użyciu żywicy, szelaku i stali zostały przekształcone w dziesięć stojących rzeźb oraz dwa wiszące obiekty. Jego wybór materiałów nie jest przypadkowy – uważa, że ich dawne zastosowanie zyskało nową siłę w rękach artysty. W jednym z wywiadów podkreślił: „Przedmiot i jego integralność są najważniejsze” (Frieze).
Lang nie narzuca jednej interpretacji swoim pracom. Zależy mu na tym, aby odbiorcy podchodzili do nich indywidualnie, kierując się własnymi doświadczeniami. Jak zaznacza, jego rzeźby są jak emocje: „ulotne, niespokojne i nie dające się osadzić w jednej, konkretnej definicji”.
Przestrzeń Schindler House – minimalistyczna, betonowa i surowa – tworzy kontrast z organicznymi, niemal kosmicznymi formami jego rzeźb. Dzięki temu wystawa staje się miejscem osobistego dialogu między widzem a sztuką. Langowi zależy na tym, aby prace prowokowały do zadawania pytań, zamiast dostarczać jednoznacznych odpowiedzi. Jego dzieła mają ewoluować w czasie, podlegać reinterpretacji i skłaniać do refleksji.
mat. pras. MAK Center for Art and Architecture
Od mody do rzeźby – konsekwentna wizja artysty
Choć Lang oficjalnie odszedł ze świata mody w 2005 roku, nie porzucił kreatywności. Już niedługo po zakończeniu kariery projektanta zaczął tworzyć rzeźby, odnajdując w tym medium większą wolność artystyczną. W swoich pierwszych pracach wykorzystał resztki materiałów ze swoich kolekcji modowych, które częściowo spłonęły podczas pożaru w studiu nadając im nowe życie w formie rzeźb (Wystawa Make it Hard z 2011 roku).
Eksploracja formy, pamięci i fizyczności to elementy, które przewijają się zarówno w jego projektach odzieżowych, jak i w rzeźbiarstwie. W jego poprzednich kolekcjach modowych wykorzystywał pasy, uprzęże oraz lateks, co podkreślało bliskość materiału i ciała. Jego obecne rzeźby również wywołują niezaprzeczalne wrażenie fizyczności, operując napięciem między organicznością a przemysłowym charakterem użytych materiałów.
To konsekwentne podejście do sztuki można dostrzec także w jego wcześniejszych rzeźbiarskich projektach. Helmut Lang stworzył serię rzeźb z nadwyżek materiałów Saint Laurent, takich jak prototypy odzieży i niedokończone elementy biżuterii. Te totemiczne struktury powstały z rozdrobnionych materiałów zmieszanych z żywicą i odlanych w aluminium.
Sztuka jako materializacja pamięci
Dla Helmuta Langa rzeźba nie jest tylko formą artystycznego wyrazu – to sposób na materializowanie przeszłości i rejestrowanie pamięci. Lang często pracuje z materiałami znalezionymi lub odrzuconymi, takimi jak pianka materacowa, guma czy wosk. W swoich pracach przeprowadza ich metamorfozę – z miękkich i elastycznych form w twarde, skondensowane kształty, które jednocześnie zachowują ślady swojej przeszłości.
Jego podejście do sztuki jest reduktywne, ale mocno osadzone w historii i pamięci materiałów, które w nowym kontekście zyskują inny wymiar. To także sposób na zadawanie pytań o to, jak przedmioty, materiały i struktury mogą nosić w sobie ślady minionego czasu i doświadczeń.
Nowy rozdział w twórczości Helmuta Langa
Wystawa What Remains Behind to dowód na to, że Helmut Lang nie przestaje eksperymentować i rozwijać swojej artystycznej wizji. Jego rzeźby - inspirowane przeszłością, ale otwarte na przyszłość – zapraszają widzów do refleksji i osobistych interpretacji.
Chociaż Lang na stałe odszedł od mody, jego filozofia pozostaje niezmienna: forma, materiał i pamięć są kluczowe w budowaniu artystycznej narracji. Jego rzeźby, podobnie jak niegdyś projekty odzieżowe, redefiniują sposób, w jaki postrzegamy przestrzeń, obiekty i naszą własną relację z materią.