Advertisement

Otwarcie nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Znamy szczegóły

19-06-2024
Otwarcie nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Znamy szczegóły
25 października zostanie otwarta nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej na placu Defilad. Będzie to otwarcie nietypowe, bo w formie przywitania z budynkiem, które potrwa trzy tygodnie. Przybliżamy szczegóły wydarzenia.

Przywitanie z budynkiem

Otwarcie nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN) potrwa trzy tygodnie. „Przywitanie z budynkiem” to otwarty dla wszystkich program wydarzeń, który zapowiada przyszłe działania muzeum. Inicjatywa ma na celu stworzenie programu wspólnie z odwiedzającymi, aby jak najlepiej spełnić ich oczekiwania. Oprócz pokazu wybranych prac z kolekcji MSN, zaplanowane są akcje performatywne, społeczne i edukacyjne, koncerty, wykłady oraz kolejna edycja festiwalu „Warszawa w Budowie”. Propozycje przygotuje również muzealne wydawnictwo oraz kino, które zostanie otwarte po raz pierwszy. Duże, publiczne otwarcie siedziby ma na celu ukazanie możliwości, jakie oferuje nowy budynek.

Budowa na ostatniej prostej

Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, zaprojektowana przez nowojorskie studio Thomas Phifer and Partners, mieści się przy ulicy Marszałkowskiej 103 i jest już niemal gotowa. Budowa, którą każdy przejeżdżający obserwował z zaciekawieniem, dobiega końca. Trwają prace porządkowe, mające na celu przygotowanie budynku do odbioru. Podwieszana fasada MSN z białego betonu architektonicznego barwionego w masie została wykonana po raz pierwszy nie tylko w Polsce, ale także w Europie.
Zazieleniła się także przestrzeń między MSN a przyszłą siedzibą Teatru Rozmaitości. Jedenaście wysokich drzew posadzonych jesienią będzie osłaniać muzealny plac od strony placu Defilad. Przygotowano również zacienioną przestrzeń wspólną do przyszłych spotkań mieszkańców stolicy. W otwartej dla wszystkich części muzeum będzie działać kawiarnia, księgarnia i audytorium. To tam będą realizowane wydarzenia towarzyszące wystawom.

Program Publiczny

Muzeum Sztuki Nowoczesnej rozpocznie inicjatywę nazwaną Programem Publicznym. Obejmuje on wszelkie dodatkowe wydarzenia związane z przybliżaniem świata sztuki, edukacją i architekturą: otwarte dla wszystkich debaty, dyskusje, warsztaty oraz działania artystyczne inspirowane programem muzeum i współtworzone przez społeczności zgromadzone wokół MSN: kolektywy, ruchy społeczne, organizacje pozarządowe i instytucje kultury.
Pierwszym projektem w ramach Programu Publicznego jest „Muzeum Wspólne i Społeczne. Narada obywatelska artystek i artystów”. Jest on skierowany do wszystkich osób żyjących i/lub pracujących w Warszawie, które tworzą sztukę współczesną, niezależnie od wykształcenia kierunkowego, a także do tych, które aspirują do współpracy z muzeami, galeriami i instytucjami kultury w stolicy. Zgłoszenia są przyjmowane od 17 czerwca do 22 lipca 2024 roku.
Na parterze budynku będzie działać również Galeria A, przestrzeń nastawiona na eksperyment - działania kolektywne, oparte na procesie, nieszablonowe podejście do tworzenia wystaw i programów oraz projekty interdyscyplinarne, badawcze i partycypacyjne. Galeria i jej program będą rozwijać się wraz z kolejnymi zaproszeniami, podążając za sieciami relacji łączącymi artystów, badaczy, aktywistów i kuratorów z całej Polski.

Weekend otwarcia

Początkowo w muzeum pojawi się tylko kilka wielkoskalowych prac, aby pokazać zwiedzającym, jak niesamowitą relację można budować z przestrzenią MSN. Będą to wyłącznie dzieła artystek klasycznych dla nurtu feministycznego, w tym Aliny Szapocznikow, Magdaleny Abakanowicz i Moniki Sosnowskiej. O walorach architektonicznych siedziby podczas otwarcia 25 października opowie jej twórca, Thomas Phifer. Na 21 lutego 2025 roku zaplanowano wernisaż pierwszej wystawy kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej z 130 pracami, będący zapowiedzią nowego kanonu muzeum. Więcej informacji będzie pojawiać się na mediach społecznościowych muzeum. Nie możemy się doczekać!
tekst: Ania Rupacz, źródło: informacja prasowa, konferencja prasowa
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement