Kijak znana jest z ilustracji zwierząt tworzonych przy użyciu akwareli. Przez technikę, w jakiej tworzy, niektórzy zarzucają artystce, że ma tendencje do tego, by idealizować świat, ale sama Kijak broni się przed tym. Jak sama mówi, nie lubi „przesłodzonych”, naiwnych rysunków. Twierdzi wręcz, że ważne jest, by pokazywać dzieciom rzeczywistość taką, jaka jest. Na przestrzeni lat zdążyła wypracować swój charakterystyczny styl, który konsekwentnie rozwija. Jej prace wyróżnia plama nasyconego koloru na czystym, białym tle. Połączenie to sprawia, że namalowane zwierzęta balansują na granicy jawy i rzeczywistości.
Estetykę kolekcji wyznaczają dwa środowiska – ląd i woda. Możemy więc zobaczyć uśmiechającą się żyrafę, małego geparda, flaminga czy paski zebry. Po drugiej stronie zwierzęcej skali znajdują się wizerunki rekinów, krabów oraz pokolca (znanemu szerszej publiczności jako rybka Dory). Wydawać by się mogło, że Kijak przemierza cały świat w poszukiwaniu inspiracji do swoich rysunków. Prawda jednak jest taka, że najbardziej inspirują ją ptaki zamieszkujące las w pobliżu jej domu. Robi im zdjęcia, a następnie maluje – jak sama przyznaje, birdwatching jest jej wielką pasją.
„Wiele osób nadal zna tylko niewielki procent wszystkich gatunków na świecie. Często są zaskoczeni, widząc niecodzienne połączenie kolorów oraz tekstur i zdają sobie sprawę, że nie jest to kwestia mojej szalonej, artystycznej wyobraźni, tylko efekt ewolucji samej natury”, opowiada ilustratorka.
Zadaniem, które przed podjęciem współpracy ze szwedzkim gigantem, postawiła sobie Kijak było uniknięcie efektu ilustracji w atlasie. By zainteresować najmłodszych, rysowniczka uchwyciła zwierzęta w ruchu i na własnych dzieciach sprawdziła czy rzeczywiście prace podobają się publiczności w ich wieku. Kolekcja z nadrukami Polki trafi do sklepów już 5 marca. Poza niekwestionowanymi walorami estetycznymi, akwarele będą rozbudzać w dzieciach zainteresowanie przyrodą, a może nawet staną się pierwszym krokiem w edukacji dotyczącej ekologii i zrównoważonego rozwoju.