Festiwal WATCH DOCS zainauguruje pokaz „Ryzyka”, nowego filmu Laury Poitras, twórczyni nagrodzonego Oscarem "Citizenfour", dokumentu o Edwardzie Snowdenie. Tym razem amerykańska reżyserka prezentuje kręcony przez sześć lat portret szefa WikiLeaks, Juliana Assange’a.
Wśród wielu interesujących propozycji na WATCH DOCS warto zwrócić uwagę na film „Sieć nienawiści” (‘Surfing the Web of Hate’), ukazujący doświadczenia Szwedek i odsłaniający skalę oraz brutalność seksistowskiej cyberprzemocy.
Filmem, którego nie można przegapić, jest prowokacyjny „Biały świat według Daliborka” (‘The White World According to Daliborek’) w reżyserii Víta Klusáka, będący tragikomicznym portretem czeskiego neonazisty. Ten 40-letni ubogi robotnik mieszka wraz z matką. Swoje niepowodzenia życiowe, a przede wszystkim sercowe, próbuje zrekompensować epatowaniem nazistowską symboliką i nienawiścią do innych kultur. Jako amator sztuk audiowizualnych swoje poglądy wygłaszał w kuriozalnych, graniczących z autoparodią filmikach na YouTubie.
Ciekawie zapowiada się "Najbrzydszy samochód świata" Grzegorza Szczepaniaka. W krzywym zwierciadle widzimy tu słabość Polaków do niemieckiej motoryzacji, będącej symbolem niezawodności. Bogdan Różycki ma 51-letniego wartburga, w którym kierunkowskazy przyklejone są taśmą klejącą, a drzwi zamykane na sznurek, i mimo to bohater tym samochodem pokonuje setki kilometrów. Zabiera swoją 94-letnią matkę w podróż, która ma pozwolić mu dowiedzieć się więcej o wojennych losach rodziców.
Projekcje tegorocznego WATCH DOCS odbywać się będą w kinach Muranów oraz Elektronik, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz w trzech salach Zamku Ujazdowskiego: w kinie, Sali im. Wojciecha Krukowskiego i w Sali Edukacyjnej. Na wszystkie filmy obowiązują bezpłatne wejściówki, które dostępne będą na 24 godziny przed seansem w kasach kin, w których odbędzie się dany pokaz.
WATCH DOCS to wspólne przedsięwzięcie wiodącej polskiej organizacji obrony praw człowieka – Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Społecznego Instytutu Filmowego.