Co sądzisz o modzie na "bycie eko"?
Ochrona naszej planety i nas samych powinna być kluczowa dla całego przemysłu modowego i dla nas wszystkich. Dla mnie i dla mojej marki oznacza to podejmowanie świadomych, odpowiednich i zrównoważonych dla środowiska wyborów, świadome życie i świadome prowadzenie biznesu, rozumienie treści. Ochrona środowiska jest czymś więcej niż trendem i powinna być traktowana bardzo poważnie, przede wszystkim mniej komercyjnie. Marketingu nie powinno się budować na trosce i ludzkim strachu.
A jednak można powiedzieć, że twoja marka jest ekologiczna.
Wierzę w jakość i ponadczasowy charakter mojej pracy. Marka od zawsze używa naturalnych, pochodzących ze sprawdzonych źródeł tkanin - bawełen, merino i jedwabi. Ubrania i akcesoria są produkowane w małych, rodzinnych fabrykach w całej Polsce, a ich jakość jest weryfikowana na wielu etapach. Coraz chętniej wchodzę we współprace z ludźmi, dla których ekologia jest bardzo ważna i nie jest chwytem reklamowym. Od niedawna w stałej kolekcji pojawiły się spinki Amore wykonane są z Tortoise shell - tworzywa używanego przez producentów akcesoriów haute couture. Amore są wegańskie, hipoalergiczne i nieropopochodne. Pokazana w lecie kapsułowa kolekcja “Less Waste Manifesto” to limitowana edycja farbowanych naturalnymi barwnikami sukienek. Projekt podkreśla przywiązanie marki do jakości i dbałości o szczegóły. Kolekcja została stworzona w duchu Less Waste - jest farbowana ręcznie przy zużyciu jak najmniejszej ilości wody, prądu i surowca. Do stworzenia kolorów użyto olszy czarnej, marzanny, rezedy żółtawej, orzecha włoskiego i cebuli zwyczajnej. Uzyskane tkaniny są przyjazne środowisku, ekologiczne, biodegradowalne, bezpieczne dla skóry i nieuczulające, niektóre mają właściwości lecznicze. Te wszystkie projekty są próbą zwrócenia uwagi na rzeczy piękne, fajne i ważne.
Opowiedz o swoich ikonicznych skórzanych torbach.
Ania Kuczyńska stała się modna dzięki płóciennym modelom toreb Shanghai, Pekin i Hong Kong. Od dekady torba Shanghai jest noszona na ulicach polskich miast. To dla mnie wielka radość i źródło satysfakcji. Niedawno w stałej kolekcji pojawiły się nowe, skórzane modele - inspirowane włoskimi i hiszpańskimi koszami na zakupy torby Simpatica i wchodząca właśnie do sprzedaży Amica, czyli Przyjaciółka. Projektowanie akcesoriów to dla mnie wielka przyjemność, lubię wyobrażać sobie kobietę Ani Kuczyńskiej kompletnie - ubraną w moje ubrania i ozdobioną akcesoriami.
Projektowanie ze skóry nie stoi w opozycji do troski o środowisko?
Do wyprodukowania skór roślinnych zużywa się więcej wody niż do wyprodukowania kilograma mięsa. To ciekawe eksperymenty, które może z czasem będą lepszym rozwiązaniem dla środowiska, ale póki co skóra pozostaje naturalnym odpadem i odpowiednio przetwarzana jest ekologiczna. Ta używana do produkcji akcesoriów Ania Kuczyńska jest garbowana roślinnie, a nasze klamry i metalowe dodatki nie zawierają niklu, który może powodować alergie i jest niezdrowy dla skóry. Torby nie są jak większość toreb na rynku pokryte plastikowymi powłokami, widać ich naturalną fakturę.
Co jest twoim guilty pleasure?
Lubię dobrą jakość, pyszne jedzenie i piękne miejsca.
Nie zostałaś projektantką dla zysku.
Moja marka powstała z mojej miłości do mody, nie była komercyjnym projektem, który chciałam realizować. Dziś myślę, że w tym leży jej siła.
Ania Kuczyńska jest jedną z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich projektantek mody. Tworzy mocną i charakterystyczną markę - jej styl określany jako ozdobny minimalizm jest hołdem dla szykownej i eleganckiej nonszalancji, charyzmatycznej kobiecości. Prestiżowe portale Style.com i Vogue.uk nazwały ją „nadzieją Wschodu”, a magazyn "Wallpaper" określił "najjaśniej błyszczącą gwiazdą polskiego dizajnu". Laureatka Elle Style Awards (2006) i Doskonałości Twojego Stylu - tytuł Projektanta Roku (2006, 2013), Must Have - nagroda Łódź Design Festival.