Odpowiedzialna za bryły Hotelu Nobu oraz Halę Koszyki Medusa Group postawiła na brutalną, szokująca formę. Ścieżka zwiedzania zdaje się być przysypana górą wykonaną z żelbetonowych prefabrykatów, sprasowanych odpadów, elektrośmieci i karoserii samochodowych. Według przedstawicieli Medusy „projekt nie daje oczywistych odpowiedzi, lecz skłania do zastanowienia i prowokuje do poszukiwania możliwych rozwiązań”. Pawilon ma również „w jak najmniejszym stopniu przyczynić się do dewastacji środowiska”.
Według informacji dostarczonych przez warszawskie MFRMGR „pawilon to nie architektura a rzeźbiarska struktura - symbolizująca zsolidaryzowanych ludzi”. Projekt wyraża wolę walki z wizją stereotypowego Polaka jako smutnego i zamkniętego. Jak można przeczytać na stronie internetowej pracowni, do naszych niezwykłych cech narodowych należą „niepokorny gen kreatywności, umiejętność twórczego fermentu oraz empatia”. Dlatego z półprzezroczystego prostopadłościanu, skostniałego i ograniczonego, „wyrasta” dynamiczna i kolorowa forma, przywodząca na myśl ciepło, energię.
Nie pierwszy raz nawiązanie do atrybutów narodowej tożsamości stanowi kręgosłup konceptu Nizio Design. Twórcy projektu postawili na pawilon w formie ukochanej, nadwiślańskiej wierzby. Elewacja konstrukcji ma „lewitować” nad ziemią, dawać pod zwieszonymi konarami ochronę, zbliżać. To również laboratorium biotechnologii i natury, zaś umieszczony na dachu niedostępny ogród ma podkreślać wagę znikającej z naszej rzeczywistości natury.
Trio złożone z Piotra Trębacza, Wiktora Gago, Łukasza Pałczyńskiego nie stawia ścian po to by izolować. Wszystkie cząstki natury - ciepło, dźwięk, światło, powietrze, zapach, grawitacja - mają oddziaływać na gości pawilonu, przenikać go w zbawiennej symbiozie. ATI podkreśla: „To jak myślimy i zapominamy o tych elementach kształtuje nasze domy i w efekcie nasze zdrowie psychiczne i psychiczne”. Co ciekawe, ażurowy szkielet będzie można ponownie wykorzystać po demontażu w Japonii.
Z fascynacji geometrią spirali narodziła się wizja stworzenia budynku właśnie na jej planie. Stanowi alegorię ruchu idei od źródła, jej rozprzestrzeniania się poza granice geograficzne jednego państwa. Alicja Kubicka i Borja Martinez w centrum oraz na ramionach galaktycznej bryły umieścili 5 odpowiedzi na 5 ważnych problemów, którym musimy jako ludzkość wspólnie stawić czoło. Forma przystosowana jest również do niegościnności działki, na której miałaby stanąć - doskonale zachowuje się w obliczu wiatru i wstrząsów sejsmicznych.
Imponujące koncepcje to dopiero początek. W kolejnym etapie konkursu wezmą udział specjaliści od rynku japońskiego oraz eksperci z zakresu budownictwa i architektury. To w nim poznamy ostateczny projekt, który pojedzie do Japonii. Wystawa Światowa swą historią sięga połowy XIX wieku, jednak wciąż stanowi wydarzenie przyciągające oczy milionów pasjonatów designu i jest dla laureatów źródłem ogromnej dumy. Na dzień dzisiejszy zgłosiło się ponad 150 krajów, ponadto na sztucznej wyspie staną tematyczne pawilony, za których powstanie będą odpowiadać międzynarodowe organizacje.
tekst: Antonina Mierzejewska