Nowa era Warszawskiego Festiwalu Filmowego
Z ponad 5000 zgłoszonych filmów zespół programowy WFF wybrał 84 filmy pełnometrażowe i 58 krótkometrażowych. Wśród nich znajdzie się aż 26 światowych premier, 18 premier międzynarodowych, 6 europejskich, 5 wschodnioeuropejskich i 20 polskich.
„Skupiliśmy się na szukaniu filmów młodych twórców, często debiutantów. Wierzymy, że o części z nich usłyszymy jeszcze niejeden raz”, mówi Gustaw Kolanowski, dyrektor programowy WFF.
Kadr z filmu „Black Dog”, mat. prasowe
Można zatem liczyć, że jubileuszowa edycja stanie się początkiem nowej ery festiwalu, gdzie kierunek wyznaczą młodzi, debiutanci, a także różnorodność gatunkowa:
„Kino powinno być różnorodne, dlatego nie pokazujemy wyłącznie filmów typowo festiwalowych. W tegorocznej selekcji znalazło się sporo filmów gatunkowych – mamy westerny, horrory, science fiction… Osobiście mam słabość do sekcji Wolny Duch – to właśnie tam zobaczymy najwięcej dziwnych, intrygujących, niekiedy eksperymentalnych filmów. Jestem pewien, że każdy znajdzie tu coś dla siebie”, podkreśla Kolanowski.
Warszawski Festiwal Filmowy to miejsce, gdzie na korytarzach kina można spotkać reżyserów pokroju Wima Wendersa. Widzowie WFF – zwykle jako pierwsi w Polsce – mogli kiedyś zapoznać się z amerykańskim kinem niezależnym, z kinem azjatyckim, latynoamerykańskim, irańskim, rosyjskim, rumuńskim. Zawsze istotnym elementem był czas, uchwycenie momentu największych sukcesów, wzlotu, apogeum. Organizatorom zależy na pokazywaniu filmów zanim zdobędą Oscara, na doprowadzeniu do spotkania reżysera z warszawską publicznością zanim ten zdobędzie nagrodę w Cannes. Wspaniali twórcy, tacy jak Michael Haneke, Cristian Mungiu, Paweł Pawlikowski, Ari Folman, Ashgar Farhadi czy Lenny Abrahamson i setki innych, byli gośćmi WFF zwykle zanim osiągnęli największe sukcesy.
Kadr z filmu „Flathead”, mat. prasowe
Sekcje festiwalowe
Wśród konkursowych sekcji festiwalowych są:
KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Dla filmów fabularnych (powyżej 60 minut) z całego świata. Premiery światowe, międzynarodowe i europejskie.
KONKURS 1-2
Dla pierwszych i drugich pełnometrażowych (powyżej 60 minut) filmów fabularnych w dorobku ich reżyserów z całego świata.
KONKURS WOLNY DUCH
Dla filmów niezależnych, nowatorskich, buntowniczych. Pełnometrażowe (powyżej 60 minut) filmy fabularne i dokumentalne z całego świata.
KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Dla pełnometrażowych filmów dokumentalnych (powyżej 60 minut) z całego świata.
KONKURS CREME DE LA CREME
Dla pełnometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych (powyżej 60 minut) z całego świata.
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Dla krótkometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych oraz animowanych (do 40 minut) z całego świata. Zwycięzcy tej sekcji mogą też ubiegać się o Oscara!
POLSKA KLASYKA
Dla polskich filmów (powyżej 60 minut) starszych niż 10 lat, które stanowiły istotne osiągnięcia polskiej kinematografii.
POKAZY SPECJALNE
Pełnometrażowe filmy fabularne i dokumentalne (powyżej 60 minut) poruszające tematy współczesne z całego świata, prezentowane wcześniej na festiwalach filmowych za granicą.
RODZINNY WEEKEND FILMOWY
Filmy dla dzieci oraz ich rodziców.
NAJLEPSZE POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE 2024
Dla wybranych polskich filmów krótkometrażowych z tego roku.
Kadr z filmu „Koniec lata”, mat. prasowe
WFF to jednak nie tylko seanse filmowe, ale także spotkania po filmach, dodatkowe wykłady, spotkania DKF, quizy czy imprezy w klubach festiwalowych, gdzie ściągają rozmaici goście.
Bilety na tegoroczną, 40. edycję Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego są już w sprzedaży. Festiwal odbędzie się w dniach 11-20 października w kinach Kinoteka i Atlantic. Pełny program festiwalu znajduje się nastronie internetowej.