

Transparentność lokali wpływa na popularność i przychody.
Coraz więcej projektów restauracji powstaje z myślą o otwartej kuchni, czyli takiej,która umiejscowiona jest nie na zamkniętym zapleczu a w sali z gośćmi. Możliwość podpatrzenia jak powstają zamówione potrawy wzmaga ciekawość i zaostrza apetyt. Oprócz tego, taki zabieg wzmaga zaufanie do danej restauracji. Na kuchni nic się nie ukryje, więc standardy higieniczne są dużo wyższe. No i nie mając nic do ukrycia kucharze zadają kłam stereotypowym dowcipom na temat dorzucania do potrawy „czegoś od siebie”.
Myli się ten, kto uważa, że korzyści są jednostronne. Z otwartej kuchni czerpią nie tylko goście, ale też szefowie, którzy mają możliwość obserwowania, jak zamawiający reagują na dania, czy im smakują itp. Gastronomiczna transparentność działa mobilizująco na dalszą pracę i rozwijanie własnych umiejętności.
Według raportu Harvard Business School najlepsze jedzenie serwowane jest tam, gdzie kucharze i goście mają ze sobą kontakt. Fakt ten został potwierdzony naukowo podczas eksperymentu amerykańskich naukowców. Podzielili oni restaurację na cztery części. W pierwszej szefowie i goście nie mieli ze sobą żadnej styczności. W drugiej tylko goście mieli podgląd na kuchnię, w trzeciej było na odwrót, a w czwartej zarówno kucharze jak i goście mieli szansę obserwować siebie nawzajem. Po każdym posiłku wszyscy goście wypełniali anonimowe ankiety satysfakcji. Najwyższy współczynnik zadowolenia był tam, gdzie panowała pełna transparentność.
Eksperyment powtarzano wielokrotnie w różnych lokalizacjach, za każdym razem jego wynik był taki sam jak za pierwszym razem.
Otwartość w gastronomii wpisuje się w coraz popularniejsze hasło #NicDoUkrycia, które przewodzi zmianom etycznym w biznesie i oddaje znaczenie transparentności.
Gra w otwarte karty ma coraz większe znaczenie w każdej działalności. Konsumenci pożądają przejrzystości działania, a firmy coraz bardziej muszą liczyć się ze spełnieniem tego oczekiwania. Dotyczy to zarówno wielkich korporacji i (np. w kwestii jawności pensji ) jak i małych przedsiębiorców (wiarygodność działania). W oczach gości lokal zyskuje, gdy np. o braku potrawy informuje na swoich kanałach. Dzięki temu, po przyjściu do restauracji nie czujemy się zaskoczeni.
Dzięki wzajemnemu zaufaniu umacniają się nasze relacje, które często z pola biznesowego przenikają a grunt prywatny. W końcu, o wiele przyjemniej spędza się czas w restauracji, kawiarni czy barze, w którym właściciele nie mają nic do ukrycia, a na gości nie czekają żadne przykre niespodzianki.


