To że Brzeżańska jest artystką barwną i wszechstronną, jest oczywiste dla każdego, kto zetknął się z jej twórczością. Wystawa w Gdańsku, mająca charakter retrospektywny, oddaje szerokie spektrum zainteresowań tworzącej od ponad dwudziestu lat malarki, rzeźbiarki, performerki, a także... zielarki i sterniczki motorowodnej.
Jak możemy przeczytać w tekście kuratorki wystawy, Agnieszki Tarasiuk: "Brzeżańska maluje batiki na Javie, wypala ceramikę w tradycyjnym japońskim piecu na wyspie Kyushu, praktykuje psychodeliczne podróże z szamankami w Peru. Zbiera grzyby i zioła na łące pod Mławą, produkuje żakardowe tkaniny w łódzkiej fabryce tekstylnej i ceramiczne kafle w warsztatach dawnej Szkoły Rzemiosł w Łysej Górze. Lato spędza pływając galarem po Wiśle". Jak widać, źródeł inspiracji artystce nie brakuje.
Na znakomitej wystawie zestawiono po raz pierwszy nowe prace Brzeżańskiej z cyklami wizerunków koni i zachodów słońca, namalowanymi jeszcze podczas studiów w Gdańsku, Warszawie i Tokio. Najnowsze dzieła, pokazywane w GGM premierowo, to instalacja "Wszystkie dopływy Wisły", która składa się z 25 metrów malowanego płótna oraz instalacji dźwiękowej z wokalizą Barbary Kingi Majewskiej, a także monumentalna rzeźbo-fontanna o ekologicznej i feministycznej wymowie.
Druga odsłona wystawy będzie miała miejsce w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni w 2019 roku.
AGNIESZKA BRZEŻAŃSKA. CAŁA ZIEMIA PARKIEM NARODOWYM
Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15
Wystawa trwa do 02.12.2018
Kuratorka: Agnieszka Tarasiuk
Koordynator: Andrzej Zagrobelny
Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972 w Gdańsku) - Studiowała na ASP w Gdańsku i Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Swoje prace prezentowała na na licznych wystawach indywidualnych w kraju oraz zagranicą, ostatnio m.in. Matrix-Sratrix, Kasia Michalski, Warszawa (2016), Ma Terra, Vera Munro, Hamburg (2015), It all occurs quickly with ease, grace and joy, Marlborough Contemporary, Londyn (2015), Ziemia rodzinna, Aleksander Bruno, Warszawa oraz Muzeum Współczesne Wrocław (2014), Kobayashi Maru, Nanzuka, Tokio (2014). W 2018 roku brała udział w Berlin Biennale. Podczas Warsaw Gallery Weekend (2018) otrzymała nagrodę główną ING.