Audi, jako partner strategiczny MSN, angażuje się w ideę „Muzeum Otwartego”. To koncepcja, która zakłada dostępność sztuki i kultury dla jak najszerszej grupy odbiorców. W ramach współpracy Audi z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, idea ta jest realizowana poprzez kilka kluczowych założeń. Najważniejszym z nim jest bezpłatny wstęp na niemal wszystkie wydarzenia organizowane przez MSN na parterze budynku. Umożliwi to szerokiemu gronu odbiorców korzystanie z oferty kulturalnej tak zwanego programu publicznego, na który składają się dyskusje, wykłady, warsztaty, prezentacje i wystawy, co pozytywnie wpłynie na zwiększenie zainteresowania sztuką.
„Muzeum Otwarte” to także integracja z lokalną społecznością, proponująca mieszkańcom aktywny udział w życiu kulturalnym miasta. Sprzyja to tworzeniu przestrzeni spotkań i dialogu między różnymi grupami społecznymi i wspólnemu doświadczaniu działań artystycznych.
Architektura Muzeum
Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, zaprojektowana przez nowojorskie studio Thomas Phifer and Partners, bierze udział w symbolicznym, niełatwym dialogu pomiędzy modernistyczną estetyką Ściany Wschodniej a socrealistyczną architekturą Pałacu Kultury i Nauki. Thomas Phifer podkreślał w swoich wypowiedziach, że:
„Głównym celem muzeum jest stworzenie miejsca, w którym ludzie doświadczają sztuki i spotykają się ze sobą”.
Przy projektowaniu muzeum Phifer zdecydował się na zastosowanie kilku kluczowych materiałów i technologii, które mają na celu zapewnienie trwałości, estetyki oraz funkcjonalności budynku. Głównym materiałem zastosowanym w budynku jest barwiony w masie, biały beton architektoniczny, który Phifer wybrał nie tylko ze względu na jego atrakcyjność wizualną oraz możliwości wykończeniowe, ale także ze względu na wyzwania konstrukcyjne, wynikające z tego, że budynek osadzony jest nad tunelem metra.
Wybór białego koloru betonu miał na celu uzyskanie efektu lekkości bryły budynku oraz harmonijne wpisanie się w otoczenie. W uzyskaniu tego efektu, pomaga bryle architektonicznej przeszklony parter. Budynek „unosi się nad ziemią”. Dobór materiału podporządkował cały proces realizacyjny budynku.
Architektura Muzeum Sztuki Nowoczesnej opiera się na prostych formach geometrycznych, co jest charakterystyczne dla nurtu racjonalizmu. Phifer wykorzystał podstawowe bryły, takie jak prostopadłościany, co nadaje budynkowi szlachetną prostotę oraz harmonijnie wpisuje go w kontekst urbanistyczny Warszawy. Przestrzenie wystawowe zajmują ponad 4500 m² i są zaprojektowane tak, aby maksymalnie integrować sztukę z przestrzenią publiczną. Phifer zauważył również:
„Doskonały detal to taki, który szanuje naturę materiału. Wówczas można uchwycić charakter zmieniającego się światła. To łączy nas z danym miejscem. To łączy nas ze światem natury. Dlatego w architekturze szukamy sposobów, by wzbogacić to doświadczenie, rozbudzić zmysły słuchu, wzroku i dotyku”.
Ważną rolę w projekcie odegrało naturalne światło. Budynek MSN wyposażony jest w świetliki na dachu, które pozwalają na swobodny dostęp światła dziennego do wnętrza galerii. Dzięki nim, światło dociera nawet do najdalszych zakątków przestrzeni wystawowych. Dodatkowo, galerie na pierwszym piętrze mają wąskie okna, które również wpuszczają światło dzienne, co sprawia, że wnętrza są jasne i przyjazne. Wszystkie okna Muzeum kadrują przepięknie Warszawę. Odwiedzając MSN można podziwiać centrum stolicy z punktów widzenia, które nie były możliwe od czasu wyburzenia śródmiejskich kwartałów pod budowę Pałacu Kultury – Muzeum dysponuje z resztą audioprzewodnikiem architektonicznym, który można darmowo wypożyczyć na parterze budynku.
„Podstawowym materiałem w tym projekcie jest światło. Zawieramy je w tej białej betonowej bryle. Jest to miejsce spotkań ze sztuką oraz miejsce spotkań między ludźmi. Stają się bardziej obecni w tej białej przestrzeni, która jest pojemnikiem na światło”, mówił Thomas Phifer w książce „Forma Przyjaźni".
Wspólne Projekty Artystyczne
Marka Audi od lat ustanawia nowe standardy w projektowaniu, łącząc nowoczesną estetykę z innowacyjnymi technologiami i praktycznymi rozwiązaniami. MSN z definicji musi patrzeć w przyszłość, obserwując, badając i upowszechniając współczesne zjawiska kulturalne. Nowe technologie będą z pewnością stanowić ważny temat dla Muzeum.
Partnerstwo Audi z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to wspólne realizowanie projektów związanych z kulturą i edukacją. Dzięki wsparciu marki Audi, Muzeum może bezpłatnie zaprosić widzów do uczestniczenia w wydarzeniach mających miejsce na parterze budynku i doświadczania wyjątkowej architektury budynku. Do zobaczenia w Muzeum!