Na osoby korzystające z rowerów czeka blisko 70 miejsc postojowych na parkingach Bike&Ride oraz 1,3 km ścieżek rowerowych. Przestrzeń wokół dworca wypełnia zieleń — na terenie posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin. Drzewa nasadzono też w donicach na dachu.
Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2. Wyróżnia się on m.in. użytkowym dachem w formie tarasu widokowego z przestrzeniami i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Znajdują się tam stoliki i krzesła oraz hamaki. Z myślą o najmłodszych na części dachu powstał plac zabaw, który składa się z systemowego parku linowego.
Skalę przedsięwzięcia doceniano na długo, nim dworzec w ogóle powstał. Kompleks jest projektem pracowni Tremend, który już w 2019 roku znalazł się na liście World Building of The Year, przyznawanej przez World Architecture Festival. W 2022 roku zdobył wyróżnienie najlepszego projektu ekologicznego w konkursie PLGBC, natomiast w 2020 roku otrzymał nagrodę Real Estate Impactor 2020.
Obiekt został zaprojektowany tak, aby był przyjazny środowisku. W celu zmniejszeniu zużycia energii wykorzystano pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne, system wody szarej czy naturalne wietrzenie garażu podziemnego, czy to tylko niektóre zabiegi, jakie zastosowano. Zamontowano również gruntowe pompy ciepła, które mają za zadanie dostarczyć energię do ogrzania budynku, a specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewnia wodę do podlewania i do celów sanitarnych.
„To historyczny moment dla naszego miasta i całego regionu, na który wszyscy czekaliśmy od dawna. Jestem dumny i cieszę się, że po latach starań Lublin ma nową i wyjątkową przestrzeń komunikacyjną. Dworzec Lublin to kompleksowe przedsięwzięcie, które w jednym miejscu integruje komunikację miejską oraz pozamiejską autobusową, busową i transport kolejowy. Nowy obiekt robi wspaniałe wrażenie, został zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu budynków w Polsce i spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obok nowoczesnego Dworca powstały perony dla autobusów i busów oraz nowy układ drogowy, który usprawni ruch i dostęp do nowego obiektu”, mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Budowa nowego dworca kosztowała prawie 340 mln zł, z czego ponad 195 mln zł stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich.