Gigant odzieżowy w służbie ekologii
Marka H&M zapowiedziała, że do 2030 roku do produkcji ubrań będzie używać wyłącznie materiałów pochodzących z recyklingu lub z innych źródeł zgodnych z ekologicznymi standardami. To właśnie ta decyzja sprawiła, że Maisie Williams zdecydowała się rozpocząć współpracę z H&M. Aktorka chciała użyczyć swojego wizerunku firmie, która rzeczywiście chce coś zmienić.
„- Po tym, jak mogłam usiąść z członkami zespołu H&M i dowiedzieć się więcej o ich konkretnych celach i planach, zdałam sobie sprawę, że to nie jest szalony sen. To coś prawdziwego, co chcą wdrożyć”, powiedziała aktorka.
Maisie Williams nie spoczęła na laurach po zakończeniu zdjęć do ostatniego sezonu „Gry o Tron". 23-latka zaprojektowała własną kolekcję odzieży, wyprodukowała cykl filmów krótkometrażowych, stworzyła aplikację społecznościową oraz aktywnie zaangażowała się w kampanie ekologiczne i społeczne.
„- Jeżeli kojarzycie Maisie, to wiecie, że jest symbolem dla swojego pokolenia i ważnym głosem w dyskusji o kobiecej sile, zrównoważonym rynku i różnorodności. Ucieleśnia podstawowe wartości marki i chcemy, aby jej silny głos pomógł nam edukować i inspirować naszych klientów do minimalizowania liczby marnowanej odzieży. W ciągu tego roku Maisie Williams będzie częścią wielu naszych projektów i kampanii skupiających się na innowacji oraz recyklingu. Wykorzystamy jej przemyślenia do tego, aby poprawić i unowocześnić nasze działania w zakresie zrównoważonego rozwoju”, możemy przeczytać w oświadczeniu opublikowanym na stronie H&M.
Wirtualny wymiar
Pierwszym projektem w ramach współpracy z Williams było stworzenie jej digitalowej bliźniaczki. Awatar pojawił się już w H&M Loop Island, stanowiącej część gry Nintendo „Animal Crossing: New Horizons". Na platformie, która dzięki współpracy z Valentino czy Markiem Jacobsem została stałym elementem świata mody, użytkownicy mogą przetwarzać swoje wirtualne ubrania na nowe, korzystając z internetowej maszyny inspirowanej The Looop, urządzeniem do recyklingu H&M.
Maisie Williams zapowiedziała, że będzie blisko współpracować z ekspertami H&M, aby móc kształtować ścieżkę prowadzącą ku ogólnodostępnej i opartej na odzyskiwaniu modzie. – ,,Nadszedł czas, aby podjąć działania (...) aby chronić naszą planetę dla następnego pokolenia” – oznajmiła Williams.
Wielka ekościema?
Entuzjazmu Maisie Williams nie podzielają jednak fani oraz ekologiczni aktywiści. Pod postem aktorki na Twitterze roi się od negatywnych komentarzy i wiele osób nie może uwierzyć, że gwiazda zdecydowała się na współpracę z H&M. Marka często jest oskarżana o greenwashing, czyli o to, że wprowadza klientów w błąd, a jej działania wcale nie są zgodne z naturą i ekologią. Według wielu aktywistów H&M przyczynia się do kryzysu klimatycznego.
Internauci zastanawiają się również, czy aktorka ma jakąkolwiek wiedzę na ten temat.
„The New York Timesa" ustalił, że H&M sprzedaje rocznie ok. 3 miliardy ubrań, a w 2019 roku wartość niesprzedanych ubrań wynosiła 4 miliardy dolarów. Tymczasem Clean Clothes Campaign zarzuca modowemu potentatowi, że nie spełnił obietnicy zapewnienia pracownikom godziwej pensji i warunków pracy.
Specjaliście nie wierzą, aby działania marek fast fashion mogły doprowadzić do realnej zmiany, ponieważ ich działania są zbyt gwałtowne i niewystarczająco przemyślane,
„- Nasze działania na rzecz zrównoważonej mody nigdy nie miały nic wspólnego z greenwashingiem. To zjawisko kategorycznie sprzeciwia się wszystkim wyznawanym przez nas priorytetom. Greenwashing definiowany jako szerzenie dezinformacji przez firmę, aby wyglądać na bardziej zrównoważoną jest sprzeczne z naszymi poczynaniami.(...) Rozmiar i skala działalności H&M są często mylone z pracą na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale prawda jest taka, że są to dwie odrębne kwestie”, powiedział rzecznik prasowy H&M w rozmowie z brytyjskim portalem „The Independent.
/tekst: Dominika Laszczyk/