Advertisement

Konta na Instagramie, z których o modzie dowiesz się więcej niż z książek

20-02-2023
Konta na Instagramie, z których o modzie dowiesz się więcej niż z książek
Magazyny modowe mają czasami tendencję do nadmiernego promowania swoich reklamodawców, a co za tym idzie – nie zawsze potrafią być obiektywne w stosunku do marek, które opisują.
Wraz z rozwojem platform społecznościowych ludzie mają do dyspozycji więcej opcji i nie muszą być skazani wciąż na te same tytuły. Twórcy z ogromną wiedzą na temat mody zaczęli tworzyć profile, gdzie cały swój zapał i energię przekazują innym. Edukują, przybliżają, analizują ulubione kolekcje, projektantów, uwzględniając przy tym kontekst kulturowy i społeczny. A przede wszystkim nie boją się wytykać błędów w przemyśle modowym, tak często skorym do kontrowersji.
Przedstawiamy wam najlepsze instagramowe źródła wiedzy o modzie, jej historii i możliwej przyszłości.
tekst: Kasia Lendzion
Left Arrow
1/6
Right Arrow
Po prostu @pam_boy
Grzechem byłoby nie dać go na pierwsze miejsce. Pam Boy AKA Pierre Alexandre M’Pelé to pisarz, dziennikarz i redaktor w magazynach „Perfect” i „LOVE”. Jego brutalnie szczery ton, umiejętność tworzenia rzeczowych argumentów i ogromna wiedza na temat przeszłości marek czynią go krytykiem modowym z prawdziwego zdarzenia. Głośno mówi o swoich ulubieńcach takich jak Celine, ale nie ma też oporów przed wyśmianiem pokazów na fashion weeku. W przemyśle poznał już wszystkich, ale jego wzorem wciąż pozostaje legendarny Karl Lagerfeld w Chanel.
Na Instagramie fani szczególnie pokochali jego system recenzji pokazów. Podczas fashion weeku nie ma zbyt wiele czasu na głęboką analizę show, a ludzie wymagają szybkich opinii. Pierre, sam biegając od pokazu do pokazu, również tego czasu nie posiada, dlatego opracował prosty schemat wykorzystujący emoji. Po zescreenowaniu całej kolekcji, opisuje każdy look przy pomocy jednej emotki, których legendę można znaleźć w jego relacjach.
@ideservecouture ma doktorat i z couture, i z memów
Ironia, sarkazm i miłość do Valentino to jego drugie, trzecie i czwarte imię. Hanan Besovic wrzuca na profil jedne z najlepszych memów, jakie widział ten przemysł. Celuje z reguły w największe tytuły, wytyka błędy, ich niedorzeczność, zakłamanie oraz skłonność do komercjalizacji. Uwielbia przypominać o zjawisku nepotyzmu wśród modelek. Bez oporów wyraża swoją pogardę wymierzoną w stronę Philippa Pleina i Dolce&Gabbana.
Jest fanem kupowania magazynów, przeglądania ich na żywo na Instagramie oraz oceniania sesji zdjęciowych, które najczęściej okazują się nudne. Mimo to, kiedy coś go naprawdę zaciekawi, wspiera projektanta z całego serca. @ideservecouture to dosłownie najszybszy sposób, aby poznać dobrych i złych graczy w modzie.
... i Consumed
W Polsce doczekaliśmy się nawet własnej modowej grupy – CONSUMED. Założona przez Szymona Milczanowskiego, a ostatnio oddana w ręcę Oli Miernik, Victora Zimmermanna i Marysi Adamiak, ma ona już prawie 2 tysiące członków. Również i na niej społeczność może wstawiać własne ubrania, zachęcać do dyskusji, a także pochwalić się swoimi osiągnięciami i talentami. Ich Instagram @consumedgroup również selekcjonuje treści pod własne gusta, ale najlepszą częścią jest to, że każdy z członków sam może coś napisać. Wystarczy wybrać interesujący nas temat, dobrać odpowiednie zdjęcia i wysłać tekst do jednego z moderatorów.
@upnextdesigner udowadnia, jak wielu talentów jeszcze nie odkryliśmy
Jeśli twoja ulubiona gwiazda założyła sukienkę nieznanej firmy, jest duże prawdopodobieństwo, że marka została wypromowana właśnie tutaj. Założyciel profilu Albert Ayal pracował wcześniej w firmie PR-owej, szukając młodych talentów. Tam przekonał się, jak wielka liczba osób tworzy niesamowite ubrania i zasługuje na sukces. @upnextdesigner to jednym słowem ogromna baza danych dotycząca młodych studentów mody czy projektantów i dosłownie każdy ich projekt zapiera dech w piersiach. Nie zapominajmy również o samej estetyce profilu. Autor specjalnie dobiera po trzy sukienki, buty czy akcesoria pod kątem kształtu, koloru, tym samym pokazując, jak wiele mamy opcji do wyboru.
Aktualnie z profilu korzystają także styliści celebrytów i piosenkarek. Kylie i Kendall Jenner, Doja Cat czy Cardi B, która wraz z Normani na okładkę singla „Wild Side” założyła sukienkę projektanta Kim Mesches – one wszystkie znalazły projekty właśnie na tym profilu.
Nie ma większych fanów McQueena od @mcqueen_vault
Dokładnie tego potrzebuje świat mody i młode, głodne wiedzy pokolenie. Chcemy głębokich analiz, recenzji osadzonych w kontekście biograficznym i pasji tak wielkiej, jaką miał sam Alexander McQueen. Profil założony przez Johna Mathesona to dowód na świetność tego wybitnego projektanta, zbierający wszystkie możliwe detale o jego kolekcjach. Autor stworzył wizualny i społeczny kolaż życia oraz spuścizny McQueena. Zaczął „zbierać wszystko, co dawało wyobrażenie o jego pracy”, jak powiedział w wywiadzie dla magazynu „The Glass”, i stał się jednym z najbardziej zapalonych kolekcjonerów ubrań z dawnych wybiegów projektanta.
@fatannawintour łączy wszystkie nasze ulubione cechy
Konto prowadzone przez studentkę mody Anastasię Vartanian to guilty pleasure każdego fanatyka pokazów mody. Dziewczyna zapisuje tam każdy projekt, każdą sesję, która ją zainteresuje i dzieli się doświadczeniami z obserwatorami. Na profilu znajdziemy zarówno horoskopy ze zdjęciami Anny Wintour i Ricka Owensa, jak i analizę porównawczą anime JoJo's Bizarre Adventure z sesjami Versace. Okiem kuratorki przybliża najciekawszych młodych projektantów i recenzuje największe domy mody.
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement