Advertisement

Drugie życie rodzimego dizajnu z lat 50. i 60. Klasyczne projekty polskich projektantów docenia cały świat

Autor: KB
31-07-2018
Drugie życie rodzimego dizajnu z lat 50. i 60. Klasyczne projekty polskich projektantów docenia cały świat

Przeczytaj takze

Model 366, krzesło od marki Fameg czy kolekcja foteli RM57? Te nazwy mogą brzmieć enigmatycznie, ale za nimi kryją się kultowe projekty wzorowane na rodzimym dizajnie z lat 50. i 60.
Firma 366 Concept tchnęła nowe życie w projekt Józefa Chierowskiego z 1962 roku. Jedną z największych zalet fotela legendarnego projektanta jest jego funkcjonalność, ponieważ świetnie sprawdzał się (i wciąż się sprawdza) we wnętrzach domu, biura, baru czy kawiarni. Co ciekawe, meblarski hit lat 60. tak naprawdę jest dziełem przypadku. Po pożarze fabryki w Świebodzicach większość hal produkcyjnych strawił ogień, trzeba było więc szybko wyprodukować meble do natychmiastowego wdrożenia - wybór padł na model 366. Dzisiaj 366 Concept odwzorowało projekt Chierowskiego i nadało mu ostateczny, wymarzony przez dizajnera kształt. Pierwowzór nie mógł mieć bowiem ukrytych śrub mocujących siedzisko z nogami ze względu na ograniczenia polskiego przemysłu metalowego - dzisiaj już stało się to możliwe.
Model 366 firmy 366 Concept
Tym, co wyróżnia meble marki Fameg, jest inspiracja wzornictwem Michaela Thoneta. Klasyczne meble thonetowskie słyną z lekkości, unikatowej stylistyki i długowieczności. Wszystko zaczęło się w 1881 roku w radomszczańskich zakładach "Bracia Thonet", w których powstawały wyjątkowe, gięte meble. Fameg kontynuuje i wciąż rozwija technologię thonetowską, dzięki której firma jest dzisiaj jednym z największych i najbardziej pożądanych producentów giętkich, drewnianych krzeseł w Europie.
Krzesła Fameg
Oprócz klasycznych projektów chętnie sięgamy również po te z polotem. Kolekcja foteli RM57 to dzieło profesora Romana Modzelewskiego z lat 50., którego produkcję w ostatnich latach wznowił VZÓR. Modzelewski, razem z Władysławem Strzemińskim, Leonem Ormezowskim i Stefanem Wagnerem, współtworzył łódzką Akademię Sztuk Pięknych, a jego projekty doceniał sam Le Corbusier. RM57 jest o tyle wyjątkowy, że to jedyny przykład pracy projektanta z meblem tapicerowanym. Fotel łączy w sobie zamiłowanie twórcy do abstrakcji i geometrycznych form konstrukcyjnych jednocześnie, w efekcie czego otrzymaliśmy mebel o surowym szkielecie i ostrych kątach, wykończony ciepłym i miękkim materiałem.
Fotel RM57 firmy VZÓR
Co łączy powyższe firmy i projekty? Przede wszystkim dbałość o jak najwyższą jakość wyrobów, rzemieślniczą precyzję wykonania, a także bycie silną marką na rynku meblarskim zarówno w Polsce, jak i na świecie. Z tego względu marki te uczestniczyły w projekcie BiznesUp! design made in Poland, międzynarodowym wydarzeniu, które odbyło się podczas ostatniej edycji Łódź Design Festival. W trakcie spotkania specjaliści branży projektowej rozmawiali o tym, jak powinniśmy budować swoją konkurencyjność.
Wideorelację można obejrzeć tutaj:
W rodzimej branży projektowej jest duży potencjał. Dowodzi tego między innymi projekt „Zwiększenie międzynarodowej rangi gospodarczej województwa łódzkiego poprzez organizację i promocję Łódź Design Festival 2018 i Łódź Design Forum”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 -2020.
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement