Zasady szukania miłości są proste. Wystarczy wybrać się do Mercadony, najpopularniejszego sklepu spożywczego w Hiszpanii, i włożyć do wózka ananasa. Cała akcja trwa od 19:00 do 20:00, a znakiem rozpoznawczym jest ananas ustawiony pionowo na swoich liściach w koszyku lub wózku. Trzeba jednak zwrócić uwagę na inne produkty, które się wybiera, ponieważ mogą one zdradzać intencje danej osoby. Na przykład czekoladki i słodycze sygnalizują poszukiwanie niezobowiązującej przygody, podczas gdy rośliny strączkowe sugerują chęć poważnej relacji. Kolejnym krokiem jest udanie się do alejki z winami, gdzie single już czekają z przygotowanymi wózkami. Zainteresowanie wyrażają poprzez subtelne zetknięcie wózków.
Trend spopularyzowała aktorka, Vivy Lin, która na swoim TikToku przedstawiła koncepcje pomysłu. Wszystko zaczęło się od słów uczestniczki włoskiego programu „Pierwsze Randki”, która w 2017 roku wygłosiła swoją teorię:
„Istnieje dokładny czas, kiedy wszyscy single idą na zakupy, między 19:00 a 20:00. Musisz iść, kiedy wszyscy single robią zakupy. Wiesz, że są wolni, bo mają w wózku piwo i frytki”, mówiła Lea.
Jak w każdej komedii romantycznej pojawiają się przeciwności, tak i ten sposób nawiązywania relacji nie jest wolny od problemów. Zainteresowanie jest tak duże, że o tej porze często brakuje świeżych ananasów. Istnieje jednak alternatywa – ananas w puszce, choć może być on odbierany w nieco inny sposób. Polska tiktokerka, Natalia Madej, mieszkająca w Barcelonie, postanowiła przetestować ten sposób. Opowiadała o pewnej niezręczności, szczególnie w momencie, gdy przy stoisku z ananasami czuwał ochroniarz, co dodatkowo potęgowało dziwność całej sytuacji.
Sama popularyzatorka pomysłu, Vivy Lin, przyznała w wywiadzie dla „S Moda”, że absurdalność sytuacji budzi częściej śmiech, a nie romantyczne uczucie:
Mercadona choć sama nie stworzyła trendu to wykorzystała jego popularność, zachęcając klientów do poszukiwań miłości w ich sklepie. Opublikowali film na TikToku z podpisem „Ananas na półce w Mercadonie czeka, aż umówisz się z jego pomocą na randkę”
Inne sieci spożywcze, idąc śladem hiszpańskiego supermarketu, w podobny sposób zachęcają klientów do poznawania się w ich sklepie. Jedną z nich jest sieć Dino. W zależności jaki typ relacji interesuje klientów sklepu, do wyboru jest HiperDino, SuperDino, czy HiperDino Express. Znakiem rozpoznawczym jest tym razem banan kanaryjski i zakupy w godzinach 18:00-19:00.