W spotach promocyjnych dziewczynkom często przypisuje się słabość do koloru różowego i zabawę lalkami, podczas gdy chłopcy układają klocki lub korzystają z komputera. Na billboardach skąpo odziane panie zachęcają do kupna opon czy napojów energetycznych. Brytyjskiej organizacji Advertising Standards Authority po latach udało się doprowadzić do zakazu propagowania stereotypów płciowych w kampaniach marketingowych w Wielkiej Brytanii.
Ustawa była gotowa już pod koniec roku, a wraz z połową czerwca minął czas dla reklamodawców na zapoznanie się z nowymi przepisami oraz wycofanie materiałów, które nie spełniają wymogów. Regulacja obejmuje telewizję, internet, kolportaż ulotek, billboardy oraz wszystkie inne formy promocji.
Jak podaje ASA na swojej stronie, firmy nadal mogą pokazywać "olśniewający, atrakcyjny, ambicjonalny, zdrowy i obfitujący w sukcesy styl życia". Dlaczego postanowiono wprowadzić taki zakaz?
- Takie reklamy mogą powstrzymać kogoś przed wykorzystaniem swojego potencjału lub zniechęcić go do pracy w konkretnym zawodzie czy branży. Skonsultowaliśmy nowe standardy zarówno z widzami, jak i ekspertami, aby upewnić się, że wyeliminują wyłącznie szkodliwe treści - wyjaśnia kierowniczka projektu w Committee of Advertising Practice (siostrzanej organizacji ASA), Ella Smillie.