Słynna pisarka sprowokowała kuratorów do dyskusji o feminizmie, zaś motywem przewodnim prezentacji są przestrzenie – między innymi te dosłowne, czyli domowa i publiczna. Obie były bliskie autorce, w obu wciąż „realizuje się" współczesny feminizm. Nie brakuje też przestrzeni w sensie metaforycznym, czyli wątków stale powracających w książkach Angielki, takich jak rola kobiety w społeczeństwie, relacje z mężczyznami, odkrywanie spełnienia zawodowego (ze zdziwieniem dochodzi się do wniosku, że to kwestia, o której mówi się raptem od niespełna dwustu lat!).
Poglądy Virginii Woolf zdecydowanie wykraczały poza epokę, w której przyszło jej tworzyć, a ponadto były podlewane awangardową atmosferą Grupy Bloomsbury. W jej skład wchodzili artyści, pisarze i naukowcy ze środowiska Cambridge, którzy podkopywali brytyjski konserwatyzm na wielu polach: pisali kontrowersyjne powieści, popularyzowali sztukę awangardową, a także projektowali oraz dekorowali wnętrza swoich domów w lekkim i kolorowym stylu, na przekór wiktoriańskiej wytworności. Ponadto członkowie grupy Bloomsbury nie kryli się ze swoimi romansami i obyczajowym luzem, przecierając szlaki feministkom i homoseksualistom w walce o równe prawa. Londyńczycy okrzyknęli ich amoralną elitą, towarzystwem snobów i megalomanów, ale dzisiaj ówczesny radykalizm zamiast oburzać, pobudza do refleksji.
Wystawa w Tate St. Ives, bazująca na ponad osiemdziesięciu obrazach, rzeźbach i fotografiach, mierzy się ze spuścizną Grupy, a w szczególności Virginii Woolf. Na ekspozycję składają się prace takich artystek jak Laura Knight, Gwen John, Vanessa Bell, Winifred Nicholson, Sandra Blow, Barbara Hepworth czy Claude Cahun. Ta ostatnia była francuską Żydówką działającą pod gender-ambiwalentnym pseudonimem (naprawdę nazywała się Lucy Schwob). Jedna z jej słynnych wypowiedzi brzmi: „Pod tą maską jest kolejna, a pod nią kolejna; nigdy nie zdołam zedrzeć ich wszystkich". To zdanie spokojnie mogłaby wypowiedzieć słynna transgenderowa postać Orlando – bohater-bohaterka, stworzony przez Virginię Woolf młodzieniec, który stał się kobietą.
Virginia Woolf: An exhibition inspired by her writings
Tate St Ives: 10 lutego - 29 kwietnia 2018 r
Galeria Pallant House, Chichester: 26 maja - 16 września
Fitzwilliam Museum, Cambridge: 2 października - 9 grudnia
/tekst pochodzi z K MAG #91/