W 2022 roku DESA Unicum zaoferowała ponad 1500 prac młodych artystów o łącznej wartości ponad 5,6 mln złotych. Średnia cena dzieł wyniosła niemal 4 tys. zł, jest to wzrost o 70 proc. w stosunku do ceny sprzed siedmiu lat.
Jest to także pierwszy projekt DESA Unicum, w którym wprowadzona została formuła prelicytacji online przy aukcjach stacjonarnych. Obecnie Młoda Sztuka to projekt, który niezmiennie przyciągną największą ilość nowych klientów. Na naszych aukcjach kupują więc zarówno osoby rozpoczynające swoją przygodę ze sztuką, jak i stali kolekcjonerzy, posiadający w swoich zbiorach wiele wiodących nazwisk sztuki współczesnej i dawnej.
K MAG x DESA Unicum: Aukcja Młodej Sztuki
Aktualna aukcja jest rozpoczęciem współpracy między DESA Unicum a K MAG w zakresie promocji młodych twórców. Pozycje nr 20, 21, 22, 23, 24, 25 zostały wytypowane do oferty przez redaktora naczelnego naszego magazynu Mikołaja Komara oraz Aleksandrę Stefaniak, dyrektorkę artystyczną.
„Aukcjami Młodej Sztuki zajmuję się od początku pracy w DESA Unicum, więc na co dzień obserwuję jak ten projekt się zmienia i rozwija. Jestem szczęśliwa, że w tym roku wraz z redakcją K MAG udało się nam wznieść go na jeszcze wyższy poziom, urozmaicając naszą stałą ofertę całkowicie nowymi nazwiskami. K MAG, jako tytuł bardzo wrażliwy na sztuki wizualne, od lat wspiera i promuje obiecujących twórców. W nadchodzącej (najważniejszej w roku), grudniowej aukcji znalazło się 6 niezwykle intersujących prac osób debiutujących na rynku, wyróżniających się nową i intrygującą estetyką oraz ciekawymi biografiami autorów. Do 20 grudnia 120 prac z oferty można podziwiać na wystawie przedaukcyjnej na ul. Pięknej 1a w Warszawie. Tego samego dnia zapraszam na aukcję, której zawsze towarzyszą ogromne emocje!”— opowiada Pauliny Brol, koordynatorka aukcji Młodej Sztuki w DESA Unicum.
Z tego miejsca chcielibyśmy oficjalnie podziękować wspaniałej ekipie DESA Unicum za tak ekscytującą i naturalną współpracę — w szczególności Paulinie, Damianowi, Karolinie i Ani. A teraz poznajcie naszych artystów i zobaczcie prace, które trafią do licytacji już 20 grudnia:
SERHII HRYCHANIUK (1999) | "ŁABĘDŹ", 2023
Urodził się w 1999 roku w Łucku w Ukrainie. Absolwent grafiki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Na swoim koncie ma wystawy grupowe, m.in. „PASTE UP WARSAW” Festiwal plakatu niezależnego na Bulwarach Wiślanych, „The Art of Resistance” w Walencji czy „Anticipation+Immunity” w Muzeum Sztuki Współczesnej Ukraińskiej w Łucku, a także wystawy indywidualne, w tym ekspozycję malarstwa eksperymentalnego „Oderwanie” w galerii Muzeum Idei we Lwowie czy „NIUK2H” w NOA space Warsaw (za pośrednictwem Pracowni N22).
Kategoria: malarstwo i rysunek
Opis: akryl/płótno, 100 x 100 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Hrychaniuk | 2023',
JULIA SURWIŁO (2000) | "PERSEPHONE" , 2023
Artystka studiuje wzornictwo w School of Form Uniwersytetu SWPS. Odkąd pamięta, interesuje się sztuką, która zawsze była jej bliska. Maluje i rysuje, najczęściej skupiając się na postaciach wymyślanych na potrzeby pracy, choć zdarza jej się również odtwarzać swoje sny. Lubi też wkomponować w obraz inspirujące ją teksty utworów albo symbole – nieraz robi to w sposób możliwy do odczytania tylko dla niej samej. Miłośniczka koloru i eksperymentów z niekonwencjonalnymi narzędziami, na przykład cieniami do powiek lub sprayem koloryzujący do włosów. Korzysta również z klasycznych technik, takich jak olej czy akryl.
Kategoria: malarstwo i rysunek
Opis: akryl/tektura, 42 x 32 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Julia Surwiło | "Persephone" | akryl na tekturze | 2023',
MAŁGORZATA SOBCZAK (1987) | "SIOSTRZYCZKI", 2020
Artystka tworzy głównie w obszarze digital, ale większość swoich prac rysuje ręcznie, bez wykorzystywania gotowych szablonów. Łączy naturę z portretami, często sięga po elementy codzienności, takie jak mydło czy zupka chińska. Najwięcej uwagi poświęca jednak ludziom, a zwłaszcza twarzom. Skupia się na oczach, bo w końcu są zwierciadłem duszy. Pozornie miłe ilustracje, niekoniecznie takimi pozostają po bliższym przyjrzeniu.
Kategoria: malarstwo i rysunek
Opis: olej/płótno, 50 x 40 cm, sygnowany na odwrocie: 'Sobczak',
ANNA KRZANOWSKA (1984) | "PORTRET W KRZYWYM ZWIERCIADLE IX", 2023
Artystka wizualna, której twórczość wypełniona jest energią, kolorem i uczuciem; przeplata abstrakcję z figuracją. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, studiowała malarstwo w pracowniach profesora Stanisława Rodzińskiego oraz profesora Grzegorza Bednarskiego. W 2010 roku obroniła dyplom w pracowni profesora Adama Brinckena. Mieszka i pracuje w Warszawie. W jej portfolio znajdziemy różnorodne motywy: od autoportretów po ciało czy zwierzęcość, które artystka filtruje przez pryzmat własnych emocji i doświadczeń, zaś spoiwo jej prac stanowią kwestie związane z psychologią człowieka. Pokłosiem działalności artystki jest dojrzała emocjonalnie twórczość, będąca elementem wyrazu artystycznego i autoterapii.
Kategoria: malarstwo i rysunek
Opis: olej/płótno, 60 x 50 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"PORTRET W KRZYWYM ZWIERCIADLE IX" | 50x60 CM | Krzanowska',
MAGDALENA FERDYN (2001) | BEZ TYTUŁU, 2023
Studentka IV roku Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Głównie maluje oraz tworzy instalacje. Bazę pod każdą z prac stanowią zdjęcia detali. Stara się być czujną obserwatorką, tego co ją otacza. Powidoki codzienności utrwala za pomocą różnych mediów. Uczestniczyła m.in. w wystawach zbiorowych: „Diamentowy szlak” Galeria+ Rondo Sztuki w Katowicach, „Lombard” CSW Kronika w Bytomiu, „Ostatni Gwizdek” Galeria Sztuki Współczesnej MD_S we Wrocławiu. Jej praca znalazła się również w „Dwutygodniku” oraz „Magazynie Szum”.
Kategoria: malarstwo i rysunek
Opis: akryl, olej, spray/płótno, 140 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MAgdalena Ferdyn 2023 | bez tytułu olej/akryl/spray',
MAGDALENA ŁAPIŃSKA-ROZENBAUM (1986) | "FROZEN TEARS", 2020

Ukończyła wydział Wzornictwa na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Lapinska-Rozenbaum od lat z sukcesami zajmuje się projektowaniem ceramiki i grafiki, a także niestandardowych realizacji, m.in. neonu dla cukierni Lukullus przy ulicy Mokotowskiej w Warszawie, czy zaprojektowanie i wykonanie 100 m2 mozaiki w „Zodiaku” - Warszawskim Pawilonie Architektonicznym. Niedawno zaprojektowała też scenografię do spektaklu. W latach 2011-2013 była Art Directorem lifestylowego magazynu K MAG. Współpracuje z instytucjami kultury oraz z magazynami i dużymi markami, a jej prace prezentowane były na licznych wystawach w Polsce: Warszawa, Sopot, Katowice, Łódź i na świecie: Berlin, Nowy Jork, Kuba, Londyn, Lyon, Havana, Tokyo. Łapińska-Rozenbaum jest artystką multidyscyplinarną. W swoich pracach łączy ceramikę, malarstwo, grafikę i ilustrację, płynnie przechodząc od jednego medium do drugiego. Jej ulubionym materiałem jest glina i porcelana. Jak sama mówi: „tworzenie ceramicznych obiektów jest jak kontakt z ziemią, z czymś pierwotnym we mnie, ale tez czymś pierwotnym kolektywnie w nas-ludziach. Dotykanie gliny to dla mnie zanurzanie się w swoją nieświadomość, lepienie jej. To też obcowanie z żywiołami, czyli ziemią, ogniem i powietrzem. Obiekt, żeby się „urodzić” musi się przepalić w ogniu. To bardzo symboliczne. Procesy psychiczne w nas też muszą się przepalić, musimy schodzić do ciemności i w płomieniach się transformować.” W swoich rzeźbach i obrazach Łapińska-Rozenbaum porusza także tematy tabu związane z ciałem, seksualnością oraz śmiercią. „Seksualność i śmierć to tak naprawdę największe tabu naszego społeczeństwa. A przecież Eros i Tanatos – miłość i śmierć – się przeplatają. Jeśli nie boisz się śmierci, tego, że coś się kończy, umiera, nie boisz się też seksualności, czyli życia.” - mówi artystka. Artystka prowadzi też artystyczno-rozwojowe warsztaty dla kobiet, podczas których uczestniczki lepią z gliny swoje „totemy mocy”, czyli obiekty tworzone z osobistą intencją, które mają przypominać kobietom o potencjale twórczym, który w nich drzemie. W świecie zdominowanym przez myślenie linearne i racjonalne Łapińska-Rozenbaum chce przypomnieć jak ważne jest ufanie czuciu i intuicji.
Kategoria: malarstwo i rysunek
Opis: akryl/porcelana, sklejka, 19,5 x 20 cm,