Teraz mała lekcja fizyki. W mechanice kwantowej pojęcie stanu splątanego oznacza, że nawet dwie cząstki w odległych krańcach wszechświata, nie mające ze sobą kontaktu (nawet pośredniego), nie są od siebie niezależne - tak jak wskazywałaby intuicja. Według tej teorii, mają one nieustannie oddziaływać na siebie nawzajem, pozostając częścią pewnego układu. To w skrócie. Pojęcie znane w skali mikro ma stanowić metaforę przeniesioną do skali makro. Hasło, obrane jako temat przewodni Triennale, skłania do refleksji nad naszym rzeczywistym zaangażowaniem w zjawiska, które jak może nam się wydawać, oglądamy jedynie zasiadając w piątkowy wieczór przed ekranem telewizora. W kontekście pandemii, wojny w Ukrainie i kryzysu klimatycznego, daje to inne spojrzenie na ich niepozorne relacje z każdym człowiekiem z osobna. Dzięki międzynarodowemu charakterowi wydarzenia zapoznać się można z różnymi punktami widzenia, wynikającymi także z różnic geograficznych i kulturowych. Dotknięto też tematu poszukiwania i kształtowania się tożsamości, poczucia trwałości, relacji człowieka z innymi gatunkami i architektury z rytmem natury.
Hasło przewodnie jest w tym roku wyjątkowe, tym bardziej że 4 października, na cztery dni przed otwarciem wystawy, nagrodę Noble w dziedzinie fizyki przyznano właśnie za badania nad stanem splątanym!
Open call dał możliwość pokazania się nie tylko artystom specjalizującym się w tkaninach. Zaprezentowane zostały łącznie 54 prace z różnych krajów, wyłonionych przez jury z prawie pół tysiąca nadesłanych projektów. Enigmatyczny temat, na jakie zdecydowali się kuratorzy dał szerokie pole interpretacji i możliwość pokazania zarówno technik tradycyjnych ale też eksperymentu z materiałem.
Podczas wernisażu wyłoniono laureatów. Złoty medal (projektu Malwiny Konopackiej) otrzymała artystka z Indii, Moumita Basak. Drugie i trzecie miejsce zajęły ukrainka Zhanna Petrenko oraz Katja Felle ze Słowenii. Na wystawie znajdziemy także prace polskich autorów np. Karoliny Lizurej czy Kacpra Szaleckiego.
Ekspozycję oglądać można do 15 kwietnia 2023 roku. Wstęp z biletem.
tekst: Magdalena Niewczas