Advertisement

Czy rzeczywistość wirtualna może symulować efekty psychodelicznej podróży?

27-09-2022
Czy rzeczywistość wirtualna może symulować efekty psychodelicznej podróży?
Psychodeliki są badane przez naukowców na całym świecie, głównie w celach medycznych. Obawy bezpieczeństwa i zmienność doświadczeń, doprowadziły badaczy do sprawdzenia różnych „technologii niefarmakologicznych” w celu wywołania głębokich stanów świadomości zbliżonych do psychodelicznej „fazy". Jedną z tych technologii jest rzeczywistość wirtualna.
Niedawny artykuł opublikowany w magazynie „Scientific Reports”, zatytułowany „Grupowe doświadczenia VR mogą wytworzyć osłabienie ego i połączenie porównywalne z psychedelikami”, stwierdza, że wejście w wirtualną rzeczywistość jest podobne do psychodelicznego tripu, przynajmniej pod pewnymi względami. Głównym autorem artykułu jest David Głowacki, ekspert w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości i badacz w CiTIUS, Singular Center for Research in Intelligent Technologies na Uniwersytecie w Santiago de Compostela w Hiszpanii.
Głowacki jest założycielem i szefem prowokacyjnie zatytułowanego Laboratorium Rzeczywistości Niematerialnych (IRL). Ironia tego nazewnictwa polega na tym, że jest to ten sam akronim, który odnosi się do „In Real Life”. Głowacki i jego koledzy z IRL od lat głowią się nad opracowaniem niefarmakologicznych metod tworzenia „silnych zmian w fenomenologii percepcyjnej” (trip) poprzez wykorzystanie VR w procesie, który nazwali „Isness” i „Isness-D”.
Proces „Isness" polega na założeniu przez uczestników gogli VR i zanurzeniu się w świecie, w którym ich fizyczne ciało staje się świetlistą kulą energii, zdolną do płynnego łączenia się z innymi w żywym doświadczeniu wzajemnych połączeń. Konsensusem było uczucie odprężenia i zwiększonego szczęścia. Celem badania takich technologii jest promowanie i ułatwianie bezpiecznego rozpadu tradycyjnego egoistycznego doświadczenia w celu stworzenia tego, co znane jest jako „STE” lub doświadczenie samotranscendentne, które można by szerzej i ekonomiczniej dystrybowane bez prawnych pułapek i nieprzewidywalność tradycyjnego doświadczenia psychodelicznego.
Trudno uwierzyć, że program oparty na skończonych parametrach, jakkolwiek genialny, mógłby kiedykolwiek dorównać głębiom i nauce o podświadomości samej jednostki lub ogromnej przestrzeni mistycznego/nadprzyrodzonego doświadczenia wywoływanego przez psychedeliki.
Istnieją również inni badacze, którzy chcą stworzyć coś podobnego do „psychedelicznego tripu bez tripu”. Firmy takie jak Cybin stawiają na udoskonalanie związków, takich jak CYB003, które można podawać w celu wywołania trwałych efektów związanych z psilocybiną bez zmienności rozszerzonego doznania halucynogennego. Istnieje również wiele innych aplikacji technologicznych, które choć nie są wyłącznie VR, wykorzystują elektronikę użytkową w celu przybliżenia doświadczenia psychodelicznej podróży, jak na przykład aplikacja na telefon komórkowy Lumenate.
tekst: Oskar Dziki
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement