Tegoroczna edycja obfitowała w nieoczywiste zestawienia: koncert-performance „Plan Beeeeee" wykorzystywał dźwięki wydawane przez owce i piłę koncertową, udowadniając, że granice między muzyką a sztuką dźwięku są bardziej płynne, niż mogłoby się wydawać.
12 października w Hali 100-lecia KS Cracovia odbędzie się koncert, który łączy muzykę klasyczną z technologią neuronauką i sztuką tworzoną przez osoby ze spektrum autyzmu. Niemiecki pianista Kai Schumacher, znany z odważnych interpretacji muzyki współczesnej, wykona monumentalny cykl 36 wariacji „The People United Will Never Be Defeated!” autorstwa Frederica Rzewskiego – utwór inspirowany chilijską pieśnią protestu.
Wyjątkowość wydarzenia polega na połączeniu muzyki na żywo z multimedialnymi projekcjami. Schumacher będzie grał z elektroencefalografem na głowie – dane z jego mózgu w czasie rzeczywistym będą poruszały animacje stworzone na podstawie rysunków osób ze spektrum autyzmu z „Farmy Życia” w Więckowicach i „Słodkich Cytryn” z Kolonii. Koncertowi towarzyszy również instalacja „Poliphony – Voices of Inclusion”.
„Rysunkami poruszy sam pianista. Dane z mózgu pianisty będą poruszały animacje stworzone na kanwie rysunków osób ze spektrum autyzmu. Nie będzie to wydarzenie patetyczne, lecz włączające. Naszym marzeniem jest niejako przedłużenie manifestu IX Symfonii Beethovena i jego Ody do radości”, wyjaśnia Mateusz Zubik, dyrektor artystyczny SILENCE Music Festival.
Wstęp na wydarzenie jest wolny. Organizatorzy szczególnie zapraszają osoby zagrożone wykluczeniem, w tym osoby ze spektrum autyzmu i różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Mecenasem wydarzenia jest HSBC.
Baroque Disco
17 października festiwal zamknie się wydarzeniem w zupełnie innej estetyce. „Baroque Disco” w klubie Hedwig's (Stradom House) – barokowym kościele przekształconym w przestrzeń klubową – to eksperyment z muzyką dawnych mistrzów: Vivaldiego, Bibera, Rameau czy Uccelliniego.
Koncepcja polega na przywróceniu tym kompozycjom ich pierwotnego, tanecznego i żywiołowego charakteru poprzez aranżacje Piotra Peszata, kompozytora i artysty dźwiękowego, który łączy estetykę muzyki klasycznej z silnie zrytmizowaną elektroniką.
„Estetyka muzyki klasycznej oraz zespołu instrumentów historycznych zostaje zderzona z silnie zrytmizowaną elektroniką, której zdecydowanie bliżej do przestrzeni klubowej niż do sal koncertowych”, mówi Piotr Peszat.
Za koncepcję wydarzenia odpowiadają Mateusz Zubik oraz Gosia Baczyńska, ikona polskiej mody. Na scenie pojawi się ORKIEsilenceTRA pod batutą Aleksandry Owczarek. Wizualną warstwę koncertu przygotowuje Jan K. Argasiński z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Sano – Centrum Medycyny Obliczeniowej. Dzięki zastosowaniu okularów VR uczestnicy będą mogli doświadczyć muzyki i ruchu w nowym, immersyjnym wymiarze.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, ale wymaga wcześniejszej rejestracji ze względu na ograniczoną liczbę miejsc: silencemusicfestival.pl/formularz-baroque-disco. Początek o godzinie 20:00.
SILENCE Music Festival konsekwentnie pokazuje, że muzyka klasyczna może być punktem wyjścia do rozmowy o włączeniu społecznym, technologii, kulturze wizualnej i przestrzeniach, w których sztuka się odbywa. Tegoroczna edycja udowadnia, że eksperymenty formalne nie muszą wykluczać szerokiej publiczności – wręcz przeciwnie, mogą ją aktywnie zapraszać do uczestnictwa.