Advertisement

Dworzec w Lublinie na spektakularnych zdjęciach. Inne polskie dworce nie mają do niego podjazdu

Autor: MK
25-03-2024
Dworzec w Lublinie na spektakularnych zdjęciach. Inne polskie dworce nie mają do niego podjazdu
Na początku stycznia tego roku odbyło się długo wyczekiwane otwarcie dworca autobusowego w Lublinie, zaprojektowanego przez architektów z pracowni Tremend.
Dworzec Lublin integruje w jednym miejscu różne rodzaje transportu – dalekosiężną i lokalną komunikację autobusową, trolejbusowy transport miejski, transport kolejowy, ruch rowerowy, taxi. Ostatnio Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego, przyznał Miastu Lublin nagrodę w kategorii „Nowoczesne Centrum Komunikacji – Dworzec Lublin”, doceniając go pod względem działań na rzecz ekologicznego transportu, szeroko rozumianej elektromobilności oraz inwestycji w innowacyjne technologie.
To nie jedyna nagroda, jaką ma na koncie Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Otrzymał on m.in. wyróżnienie w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny” w konkursie PLGBC Green Building Award”, prestiżową nagrodę „Real Estate Impactor” w kategorii „Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni” w konkursie dziennika „Rzeczpospolita” oraz nagrodę Property Design Awards w kategorii „Bryła – obiekty publiczne”.

Zrównoważony rozwój przyszłością architektury

Architekci z pracowni Tremend zdecydowali się na prostą, modernistyczną bryłę. Jedynym elementem dekoracyjnym są ażurowe filary, będącego częścią stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów. Zastosowanie struktury architektonicznej typu „box in box” – gdzie większa, zewnętrzna bryła kryje w sobie drugą, mniejszą – pozwoliło zredukować koszty ogrzewania, gdyż bezpośrednio ogrzewana jest wyłącznie część wewnętrzna. By zoptymalizować działanie systemu grzewczego, użyto energooszczędnych pomp gruntowych i rekuperacji z odzyskaniem ciepła.
Poszczególne układy grzewcze i wentylacyjne posiadają funkcje indywidualnego dostosowania temperatury i automatykę czasową. Poza tym na szczycie wiat przystankowych znalazły się panele fotowoltaiczne, które dostarczają prądu niezbędnego do funkcjonowania dworca. Dworzec wyposażony jest ponadto w energooszczędne źródła światła, co znaczne ogranicza ślad węglowy. Inne prośrodowiskowe rozwiązanie to obecność elementów bioaktywnych w konstrukcji. Na ścianie zewnętrznej budynku znajduje się ogród wertykalny o powierzchni prawie 300 m2, równie zielony jest również dach. Zieleń znajduje się ponadto dookoła. Do jej utrzymania, podobnie jak do spłukiwania toalet, wykorzystywany jest tzw. system szarej wody, podchodzącej z wód opadowych. Zastosowano również antysmogowe płyty chodnikowe.
Zobaczcie spektakularne zdjęcia:
Left Arrow
1/8
Right Arrow
Slide image
Slide image
Slide image
Slide image
Slide image
Slide image
Slide image
Slide image
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement