FRINGE: ponad 80 niezależnych galerii, art space’ów i oddolnych inicjatyw artystycznych w 4 dni
25-09-2024


Przed nami najbardziej artystyczny czas w roku. W dniach 26-29 września w stolicy odbędzie się Warsaw Gallery Weekend, ale polecamy waszej uwadze również FRINGE. Przez 4 dni w całym mieście będzie można przeżyć bliskie spotkanie ze sztuką różnego rodzaju. FRINGE pokazuje, że warszawska scena artystyczna jest elastyczna, spontaniczna, żywa i często kreowana od podstaw. Wychodzi z galerii i wtapia się w miejską tkankę – od sztuki wizualnej przez performans aż po eksperymenty.
Samoorganizowane inicjatywy artystyczne charakteryzują się nieinstytucjonalnymi sposobami zarządzania, płaską hierarchią i często eksperymentalnymi formami pracy. Choć są one istotnym i powszechnym elementem współczesnej sceny artystycznej, to ich obecność jest mniej zauważalna dla szerszej publiczności. Podczas wydarzenia powstanie przestrzeń dla nowatorskich pomysłów, które nie mieszczą się w ramach tradycyjnych instytucji kultury. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się pod przewrotnym hasłem „Wspólnota niezależności”, a spośród przeszło 80 inicjatyw wybraliśmy kilka, które mogą stać się początkiem dalszej eksploracji.
Przestrzeń jest dla mnie osobą

Studio Wandy Czełkowskiej przy Magazynowej 14A w Warszawie jest ostatnią spośród wielu pracowni z trudem zdobywanych, gruntownie przebudowywanych i traconych. Ma status Historycznej Pracowni Artystycznej przyznany dwa lata przed śmiercią artystki.
Przestrzeń jest dla mnie osobą – tę przestrzeń Wanda zaaranżowała jako meta instalację z meblami towarzyszącymi jej w życiu codziennym i z wyposażeniem zdobywanym do kolejnych miejsc przez lata. Fenomen tego miejsca (oryginalne, autorskie zabiegi aranżacyjne) sprawia, że odczuwamy i poruszamy się po trajektorii myśli artystki.

Wanda Czełkowska
Wanda Czełkowska (1930-2021) jest stosunkowo mało znana szerokiej publiczności. Jej postać i twórczość najmocniej przybliżyły dwie wystawy monograficzne: „Retrospekcja” w Królikarni w 2016 roku i „Wanda Czełkowska: Art is Not Rest” w Muzeum Susch w Szwajcarii w 2023 r. Obecnie fenomen poszukiwań artystycznych Wandy Czełkowskiej najpełniej wybrzmiewa w pracowni. Oprócz rzeźby można w tam zobaczyć malarstwo, rysunek, grafikę i fotografię, w której często sama artystka staje się podmiotem, tak jak na ikonicznym zdjęciu „Temat”. Aktualność jej twórczości, jej rozważań o wolności posuniętej do nieskończoności, a także o opresji i stracie, którą można przetworzyć jedynie na język plastyczny, zaskakuje. Samo miejsce – były warsztat samochodowy – zostaje wciąż i wciąż na nowo sakralizowane sztuką.
Studio Wandy Czełkowskiej, ul. Magazynowa 14 A/1, Warszawa
26.09 | 17:00-20:00; 27.09 | 17:00-20:00; 28.09 | 15:00-20:00; 29.09 | 15:00- 20:00
artystka:Wanda Czełkowska
ATŁAS / CHROMRY / KRYSZTOFIAK / PASZKIEL / SAWICKA
Malarx Bolesław Chromry, Dawid Krysztofiak i Magdalena Sawicka, artystka intermedialna Alicja Paszkiel i tatuatorka/ilustratorka Mara Atłas otwierają podwoje wspólnej pracowni. Przyjdźcie, póki nie wystygła kawa, a z piwek 0 nie uleciał gaz.

autorka Alicja Paszkiel
pracownia artystx, ul. Iwicka 47a, Sielce, Warszawa
27.09 | 17:00- 22:00; 28.09 | 17:00–-22:00; 29.09 | 17:00– 22:00
osoby artystyczne:Bolesław Chromry,Dawid Krysztofiak,Alicja Paszkiel,Magdalena Sawicka,Marianna Atłas
Lamba_x_Dziary
Lamba_x_Dziary to fantazja o przestrzeni środowiska sex kamerek, w której możemy eksplorować i dowolnie transformować ciało awatara oraz jej/jego/ich fetysze. Wirtualne ciało pozwala na wyzwolenia od wszelkich struktur, które w realnym świecie nas ograniczają, takich jak kategorie płci, status ekonomiczny, rasa. To sposób autokreacji w sieci, poszukiwania tożsamości w nowych formach cyfrowych oraz odnajdywanie się w nowej rzeczywistości, wytworzenie cyfrowego ciała, niebinarność, jaką dają nam nowe media. Forma „fikcyjnej seksualności” zaciera granicę między realnym a dwuwymiarowym pociągiem do wykreowanych postaci.

SlutMachine
ul. Żelazna 103A (Akademia Tańca Tomasza Potockiego)
27.09 | 20:00
Radio Uziemienie
Performatywne słuchowisko, w którym zanurzymy się w kolejne warstwy, natężenia, skale, ekspresyjności głosu. Od wspólnych szeptów po śpiew i krzyk, razem z duchami, rekwizytami i innymi stworzeniami przejdziemy przez godzinę miłości, godzinę rozpaczy oraz godzinę przestrogi.

Radio Uziemienie to niezależne, kolektywne słuchowisko, które eksploruje ścieżki prowadzące do naprawy społecznej, ekologicznej regeneracji i radykalnego dobrostanu. Poprzez tekst, głos, ruch i dźwięk tworzymy przestrzeń wspólnego słuchania i współistnienia w obliczu kryzysu. Kolektyw założony w 2020 roku tworzą: Agnieszka Cieszanowska, Anna (Jurdzi) Jurgielewicz, Witek Dąbrowski.
Solatorium (Otwarty Jazdów), skwer Strehla, Jazdów 3/9, 00-467 Warszawa
28.09 | 17:44:44
Przez żołądek do serduszka
Kolorowe kremy, finezyjne stożki, czekoladowe kleksy, nasączone biszkopty i odrobina cukru pudru – to przepisy na cukiernicze dzieła, które możemy podziwiać za szklanymi witrynami. Ciasta i ciasteczka, torty i przysmaki, będące owocem cukierniczej pasji, otulone papierowymi serwetkami, stają się bohaterami projektu. Spacerując po warszawskich rzemieślniczych cukierniach, autorzy badają smaki, sposoby podawania i pakowania, odkrywają sekrety cukierniczych pracowni i poznają słodkie anegdoty. Każdy kącik cukierni kryje w sobie historię, każdy detal wnętrza opowiada o pasji cukierników. Zapraszają artystów i przyjaciół na wspólne wyprawy, podczas których posmakują słodkości i przyjrzą się wnętrzom cukierni. Projekt zakończy wystawa w formie pop-up opowiadająca o wspólnym odkrywaniu zapachów, struktur ciast, materiałów i przestrzeni cukierni.

autorzy Karolina Wyka i Kacper Tomaszewski
𝓟𝓻𝔃𝓮𝔃 𝔃̇𝓸ł𝓪̨𝓭𝓮𝓴 𝓭𝓸 𝓼𝓮𝓻𝓭𝓾𝓼𝔃𝓴𝓪 to efemeryczna inicjatywa powstała w 2024 roku, skupiona wokół wspólnego doświadczania słodkich przyjemności, przyjaźni i bycia razem.
Wyroby Cukiernicze Kowalscy s.c., ul. Grochowska 173/175/lok. 7/8
27.09 | 12:00-18:00; 28.09 | 12:00-16:00; 29.09 | 12:00-16:00
osoby artystyczne: Paula Jędrzejczak, Natan Kryszk, Aleksandra Liput, Marta Matysiak, Zuzanna Mielczarek, Martyna Modzelewska, Joanna Ogińska, Tomek Paszkowicz, Lena Pierga, Tomek Tofilski, Kacper Tomaszewski, Olga Truszkowska, Agata Włodarczyk, Mateusz Włodarek, Karolina Wyka
Możliwość wyspy
„Podróżując po wyspach, maluję obraz na zwojach płótna: być ciągle w ruchu, tworzyć na żywo, w ciągu. Maluję obraz-historię, która rozwinie się na ścianach pokoju i odtworzy nielinearną relację z nomadycznej podróży. Krótkie momenty zawieszenia uwagi, które rozszerzają się w pamięci na wiele planów, krajobrazów zdarzeń i aktów ruchu. Wyspa, mały punkt na oceanie. Bez ucieczki. Sprawia, że widzę jaśniej swoje możliwości. Zapisywane zwoje noszę na plecach”. Na wystawie będzie prezentowany zwój oraz inne obrazy z poprzednich podróży.

autorka Barbara Grajner
ul. Widok 22/6 00-514 Warszawa
26.09 | 11.00-19.00; 27.09 | 11.00-19.00; 28.09 | 11.00-19.00; 29.09 | 11.00-19.00
artystkaBarbara Grajner
STATY
W fantazji kibica sportowego Wenus z Milo opiera stopę na piłce, można spekulować w nieskończoność, ale nigdy nie dowiemy się, czy tak jest w rzeczywistości. Podobnie wystawa Maryny Tomaszewskiej nawiązuje do piłki nożnej oraz pozornie demokratycznego i transparentnego systemu zarządzania tym sportem. Jednak analogicznie jak w świecie sztuki rozgrywki pozostawiają wiele do życzenia pod względem gry bez fauli i strzałów do własnej bramki. Pieniądze, status, rankingi i liczenie fanów – brzmi znajomo? Tak można rozumieć kontekst wystawy Tomaszewskiej, która skupia się na liczbach, statystykach, algorytmach i sponsoringu, dobrze znanych również w świecie sztuki. Ponieważ obie dyscypliny opierają się na spektaklu, w którym człowiek jest centralną postacią, pozostaje pytanie – czy tak jest naprawdę?

C U AT SADKA, Maryna Tomaszewska
C U AT SADKA (pop-up) ul. Kubusia Puchatka 1, Warszawa
26-29.09 | 11:00–19:00
Jak do siebie. Wystawa kolektywu UMYSŁ BIEDAKA
UMYSŁ BIEDAKA to kolektyw artystyczny mający na celu popularyzowanie rozmów o pochodzeniu klasowym i klasizmie w kontekście sztuki i za jej pomocą. Przyglądamy się temu, jak doświadczenie niedostatku materialnego oraz utrudnionego dostępu do kultury przekłada się na późniejsze funkcjonowanie w świecie sztuki. Wspólnie mierzymy się z tabu życia osoby projektariackiej: tułaczką po wynajmowanych mieszkaniach, kontraście między miejscem pochodzenia a miejscem aktywności artystycznej, życia od grantu do grantu, od wystawy do wystawy, od zlecenia do zlecenia oraz próbą godzenia pracy zarobkowej i twórczej.

ul. Hipolita Wawelberga 7/72
26.09 | 17:00-19:00; 27.09 | 16:00-21:00; 28.09 | 15:00-19.00; 29.09 | 15:00-19.00
oprowadzania autorskie: 27 i 28 września o godzinie 17:00-18:00
Galeria Promocyjna
Broń biała jako spuścizna narodowa jest symbolem czasów honorowego kodeksu rycerskiego i fantazmatycznych tradycyjnych wartości. Targi broni, które często gloryfikują przemoc, elitaryzm oraz patriarchalne wzorce, w przestrzeni galerii stają się areną performatywnej dekonstrukcji i transformacji.Tradycyjne narzędzia obronne i ikony średniowieczne zostają zamienione w symbole odzyskiwania podmiotowości, emancypacji i walki o równość. Wystawa jest próbą zapożyczenia i przekształcenia estetyki oraz funkcji targów broni białej, a także zakwestionowania ich archetypowej formy. Osoby artystyczne uczestniczące w wystawie zastanawiają się, czy męstwo i męskość muszą iść w parze. Zadają pytania o istniejące klisze kulturowe, oczekiwania społeczne i zagadnienia kształtowania tożsamości.

Zamiast umacniać stereotypowe role płciowe, konwencja wystawy otwiera pole do eksperymentu i podważenia utartych schematów, zapraszając do stworzenia nowych, bardziej wkluczających narracji. Świątynia normatywnej męskości zostaje zqueerowana i przekształcona, a jej przemocowy potencjał ulega ponownemu przeformułowaniu. Zbroje i miecze zamieniają się w atrybuty oporu przeciwko opresyjnym normom oraz w narzędzia wykorzystywane do budowania wspólnot opartych na przekraczaniu starych systemów. Wystawa nie tylko krytycznie bada te tematy, ale również proponuje afirmatywną i inkluzywną wizję przyszłości.
Rynek Starego Miasta 2
26.09 | 12:00-20:00; 27.09 | 12:00-20:00; 28.09 | 12:00-18:00; 29.09 | 12:00-18:00
osoby artystyczne:Agata Burnat, Maciek Cholewa,Eternal Engine(Jagoda Wójtowicz, Martix Navrot), Klaudia Figura, Zuzanna Głuchaj, Jakub Kosecki,Dziursi/Kuba Kostewicz, Kiju Klejzik, Adam Kozicki, Karolina Koryl,Magdalena Łapińska-Rozenbaum, Helena Minginowicz, Martyna Modzelewska, Małgorzata Mycek, Ada Omylak, Oliwer Okręglicki, Przemysław Piniak, Julia Plebańska, Maryna Sakowska, Katarzyna Szenajch, Tyna Tokars, Julia Woronowicz,Milan Zientara, Przyszła Niedoszła (Jędrzejczak, Ogińska, Matysiak, Pierga)
osoby kuratorskie: Małgorzata Mycek,Przyszła Niedoszła
Galeria Pracownia Wschodnia
Warunki cieplarniane to inaczej środowisko pozbawione napięć, kłopotów i trudności, które umożliwia bezkonfliktowy rozwój, często też powodujący wydelikacenie. Analogicznie konstrukcja „Cieplarni”, która zostanie zbudowana przez Piotra Kopika i Natana Kryszka w przestrzeni Galerii Pracowni Wschodniej, stworzy odpowiedni mikroklimat artystyczny, który stanie się laboratorium działań i myśli dotyczących troski, swobodnej współpracy, a także treningu relacji w wyjątkowych warunkach. Zaproszeni artyści i artystki będą swobodnie zadomawiać przestrzeń i wchodzić w relację z zastaną strukturą, uzupełniając, przecinając, obudowując i zawieszając swoje obiekty.

autor Piotr Kopik
ul. Władysława Skoczylasa 8
26.09 | 16:00-20:00; 27.09 | 16:00-20:00; 28.09 | 12:00-18:00; 29.09 | 12:00-18:00
osoby artystyczne:Natan Kryszk,Piotr Kopik,Mikołaj Chylak,Paulina Mirowska,Julek Płoski,Anna Grzymała,Maryna Sakowska,Anna Grochowska,Kacper Tomaszewski,Sasza Wiktor
kuratorka:Eleonora Bojanowska
Stroboskop Art Space
Wystawa obejmuje trzy projekty, które łączy refleksja nad rolą artystycznej i kulturalnej społeczności w aktywizmie szczególnie w Polsce i Ukrainie po 24 lutego 2022 r. W Stroboskopie praca Tamary Turliun – wizerunki warzyw, bohaterów z tradycyjnej ukraińskiej pieśni ludowej – przedstawia zarówno ludzkie, jak i naturalne więzi pokrewieństwa. Postacie mają formę papierowych wycinanek naklejonych na okna, które Fundacja BRDA zebrała dla projektu OKNO. Od 2022 roku BRDA zebrała ponad 2200 okien na odbudowę domów i innych struktur, które zostały uszkodzone lub zniszczone podczas działań wojennych prowadzonych przez Rosję.

autorka Tamta Turliun
Trzecią pracą, rozmieszczoną na terenie całej Warszawy (z możliwością lokalizacji za pomocą kodu QR), są mapy i plakaty open-source'owego projektu NEAREST BOMB SHELTER, stworzonego przez agencję Bickerstaff dla Ukraińskiego Pawilonu Narodowego na 60. Biennale w Wenecji, dostosowane do aktualnego stanu schronów przeciwbombowych w Warszawie.
ul. Siewierska 6*, 02-360 Warszawa / dostępny przez ul. Dorotowską
26.09 | 12:00-19:00; 27.09 | 12:00-19:00; 28.09 | 12:00-19:00; 29.09 | 12:00-19:00
osoby artystyczne:Tamara Turliun,BRDA Foundation(Zofia Jaworowska,Petro Vladimirov), the Nearest Bomb Shelter project (initially developed by Bickerstaff agency for the 60th Venice Biennale)
Inne Towarzystwo
„Zapraszamy was do naszego mieszkania na Joteyki na warszawskiej Woli, które wypełnia się kanapą, łóżkiem, stołami, krzesłami, ubraniami i różnymi codziennymi przedmiotami. Ten mieszkalny environment, do którego wchodzicie, oferuje doświadczanie przedmiotów sztuki układających się w mieszkalne wnętrze. Przedmioty z różnych porządków i estetyk łączą się w na pozór logiczne i sensowne ciągi: łóżko zasłane jest pościelą, z sufitu zwisa lampa, w rogu pokoju stoi stolik. Jednak żaden przedmiot nie jest tym, czym się wydaje. Jesteśmy w mieszkaniu, ale kto tak naprawdę tu mieszka? Do kogo należą te przedmioty?”.

autor Paweł Szczerepa
Czy wykreowany tu stan zagubienia jest ucieczką od innego stanu zagubienia? Czy fantomowość użytych przedmiotów jest dialogiem z tradycją, jaskinią i jej cieniami, kotarą Parrasjosa czy współczesnym odwołaniem się do AI? Trudno powiedzieć, czy w MIESZKANIU czujesz się komfortowo i młodo, czy chcesz tu zostać na herbatę, spotkać się ze znajomymi, wyjść bez celu na taras, zadać jakieś pytanie, zestarzeć się, czy zechcesz szybko stąd wybiec, zapomnieć!
ul. Tadeusza Joteyki 3/55
26.09 | 12:00-20:00; 27.09 | 12:00-20:00; 28.09 | 12:00-20:00; 29.09 | 12:00-20:00
osoby artystyczne: Karolina Balcer, Bartek Buczek,Jan Domicz,Wojciech Gilewicz, Julia Głuch, Agnieszka Grodzińska,Agata Groszek,Bartosz Kokosiński, Mikołaj Kowalski,Monika Mamzeta, Marzanna Morozewicz, Jan Musiałowski, Adam Niklewicz,Marta Paciejewska, Katarzyna Proniewska-Mazurek, Frauke Schlitz, Katarzyna Sobczuk, Michał Stonawski, Paweł Szczerepa,Małgorzata Widomska, Żaneta Żakowska.
kurator: Wojciech Gilewicz
Polecane

„Janusz Gajos – tak to było” – artystyczna wrażliwość i umiejętność uchwycenia chwili. Wystawa autorskich fotografii aktora

I wtem! Polski obraz na okładce nowej płyty Lady Gagi „Harlequin”
![Odwiedziliśmy Kubę Karasia, połowę duetu Karaś/Rogucki i wybitnie utalentowanego producenta muzycznego [ZDJĘCIA]](https://kmag.s3.eu-west-2.amazonaws.com/articles/66ed737c865f844eb638f641/_DSC9917.jpg)
Odwiedziliśmy Kubę Karasia, połowę duetu Karaś/Rogucki i wybitnie utalentowanego producenta muzycznego [ZDJĘCIA]

Rekin Polarny dożywa 400 lat. Tajemnica długowieczności odkryta
![Oszustka z serialu Netflixa w „Tańcu z gwiazdami” – zatańczyła z bransoletką policyjną [WIDEO]](https://kmag.s3.eu-west-2.amazonaws.com/articles/66f2fc0d865f844eb638f8d6/delveyyy%20.jpeg)
Oszustka z serialu Netflixa w „Tańcu z gwiazdami” – zatańczyła z bransoletką policyjną [WIDEO]

Strefy wolne od dzieci? Kontrowersyjna sonda podzieliła Polaków
Polecane

„Janusz Gajos – tak to było” – artystyczna wrażliwość i umiejętność uchwycenia chwili. Wystawa autorskich fotografii aktora

I wtem! Polski obraz na okładce nowej płyty Lady Gagi „Harlequin”
![Odwiedziliśmy Kubę Karasia, połowę duetu Karaś/Rogucki i wybitnie utalentowanego producenta muzycznego [ZDJĘCIA]](https://kmag.s3.eu-west-2.amazonaws.com/articles/66ed737c865f844eb638f641/_DSC9917.jpg)
Odwiedziliśmy Kubę Karasia, połowę duetu Karaś/Rogucki i wybitnie utalentowanego producenta muzycznego [ZDJĘCIA]

Rekin Polarny dożywa 400 lat. Tajemnica długowieczności odkryta
![Oszustka z serialu Netflixa w „Tańcu z gwiazdami” – zatańczyła z bransoletką policyjną [WIDEO]](https://kmag.s3.eu-west-2.amazonaws.com/articles/66f2fc0d865f844eb638f8d6/delveyyy%20.jpeg)
Oszustka z serialu Netflixa w „Tańcu z gwiazdami” – zatańczyła z bransoletką policyjną [WIDEO]


