Advertisement

Granice materii: rzeźby kinetyczne „Progi/ Thresholds” w Zachęcie

05-06-2025
Granice materii: rzeźby kinetyczne „Progi/ Thresholds” w Zachęcie
W warszawskiej Zachęcie można obecnie zobaczyć niezwykłą wystawę „Progi/ Thresholds” autorstwa litewskiego duetu Pakui Hardware. To projekt, który stawia na wywołanie refleksji na temat relacji między technologią, ciałem, systemami kontroli wykorzystując do tego rzeźby kinetyczne. Ekspozycja czynna będzie do 6 lipca.
Za nazwą Pakui Hardware kryją się Neringa Černiauskaitė i Ugnius Gelguda – duet artystyczny, który od 2014 roku tworzy prace na przecięciu sztuki, nauki i technologii. Ich dzieła są pełne nieoczywistych związków. Inspirowane z jednej strony nauką, z drugiej zakorzenione w biologii i cielesności. Sama nazwa kolektywu łączy w sobie nazwę Pakui – biegacza służącego hawajskiej bogini, metaforę szybkości z twardą materialnością technologii- hardware.
Wystawa „Progi/ Thresholds” to kolejny etap tej artystycznej eksploracji. Prezentowane rzeźby kinetyczne wykonano ze stali nierdzewnej, szkła, silikonu oraz elastycznych tkanin.
Rzeźby kinetyczne mają w sobie element ruchu, który opiera się na siłownikach zasilanych sprężonym powietrzem. Składają się z ramienia wysuwającego się w przód i w tył oraz szklanego rękodzieła, a więc jednocześnie elementu rzemieślniczego i technicznego (pneumatycznego) mechanizmu, tłumaczy dyrektorka Zachęty i jednocześnie kuratorka wystawy Agnieszka Pindera.
Pakui Hardware budują swój własny język wizualny. Dla nich materia to nie tylko forma ale też znaczenie. Stal przywodzi na myśl środowisko medyczne, silikon przypomina protezy, szkło laboratoryjne przywodzi na myśl eksperymenty. Te materiały same w sobie tworzą narrację o ciele jako polu zmian, o granicach i odporności oraz o jednostce w systemach kontroli.
Motywem przewodnim wystawy jest membrana- symbol granicy, strefy przejścia. Artyści sięgają po metafory biologiczne, pokazując jak organizm odróżnia to, co swoje, od tego, co obce. W podobny sposób społeczeństwa filtrują, klasyfikują i kontrolują. W tym sensie "Progi" to nie tylko rzeźby ale opowieść o odporności – tej biologicznej i społecznej.
Architekturą przestrzeni zajęła się Simona Sigita – litewska architekta, która w swojej pracy łączy lokalny kontekst z refleksją nad urbanistyką i ekologią.Jej aranżacja podkreśla dialog pomiędzy rzeźbą a przestrzenią, a jednocześnie pozwala widzowi zanurzyć się w refleksji nad granicami, o których opowiada wystawa.
tekst: Julia Jankowska
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement