Dziś mało kto wie, że IKEA dopiero po czasie zasłynęła z elementów wyposażenia wnętrz. Początkowo firma znana była nie ze swoich mebli, lecz z drobnych dodatków takich jak ramki czy długopisy. Dziś IKEA jest chyba największą tego typu korporacją na świecie. Warto przyjrzeć się jej przemianie.
W 1951 powstał pierwszy Katalog IKEA. Dlaczego wtedy? Ponieważ to wtedy firma zainteresowała się sprzedażą wysyłkową. Początkowo był to zaledwie dziewięciostronnicowy dodatek do szwedzkiego dziennika wydawanego w nakładzie 250 tysięcy egzemplarzy. Co ciekawe, wszystkie teksty do niego napisał sam założyciel marki Ingvar Kamprad. Katalog z miejsca zyskał niesłychaną popularność, w już 1964 roku jego nakład zwiększył się do 2 milionów, zaś kolejne numery były tłumaczone na 38 języków. W Polsce katalog jest wydawany od 1997 roku, a sama marka przybyła na warszawski Ursynów wraz z nadejściem lat 90. Ostatnio firma ograniczyła druk wersji papierowej, żeby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla – najnowsze katalogi można przejrzeć online.
IKEA istnieje na rynku już ponad siedemdziesiąt lat. Marka z tak długą tradycją musi mieć bogatą historię, dlatego w czerwcu 2016 zdecydowano się otworzyć Muzeum IKEA, które znajduje się w pierwszej siedzibie firmy w Szwecji. Obecnie prowadzone są tam wystawy stałe i czasowe, które mają na celu przybliżyć klientom korzenie szwedzkiej marki. Teraz, w czasach pandemii, wiele wystaw tworzonych jest online. Jedną pandemicznych inicjatyw instytucji jest właśnie udostępnienie 72 katalogów marki, które najbardziej wnikliwe przedstawiają ewolucję skandynawskiego designu. Grafiki retro czy nowoczesne minimalistyczne fotografie? Muzeum pokazuje również, jak zmieniła się reklama. Ale... czy niektóre trendy przypadkiem nie wracają?