Ich prace igrają z popkulturą i konsumpcjonizmem, stanowią odzwierciedlenie zachłyśnięcia się Polaków kapitalizmem w szalonych latach 90. a przy tym przesiąknięte są duchowością i mistycyzmem. To także dzieła niezwykle atrakcyjne wizualnie, o czym decyduje przede wszystkim użycie nietypowych materiałów do ich tworzenia, m.in. żelek Haribo, klocków Lego, piór, neonów czy kamieni szlachetnych.
Jak zauważa kurator wystawy, Andrzej Zagrobelny, w przypadku większości par artystów, wspólne życie nie oznacza wspólnej twórczości. Dla Kijewskiego i Kocura życie i sztuka stanowiły jedność. Wzajemnie się inspirowali i uzupełniali. Od 1995 roku aż do śmierci Kijewskiego w 2007 roku pod wszystkimi pracami podpisywali się jako duet. Artysta tak to tłumaczył:
- Trafiłem na dziewczynę (Kocura), która ma w sobie rodzaj niezdefiniowanego ciepła. Ciepła, które potrafi przekazać przez rzeźbę figuralną. Czasem patrzę a ona w ciągu trzech dni potrafiła szkicowo wykonać coś, czego ja nigdy nie potrafiłbym tak estetycznie, perfekcyjnie zrobić (Marek Kijewski. Drżę cały gdy mogę was ozłocić, [kat. wyst], CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008, s. 174).
Najbardziej znamiennymi dla ich relacji pracami są dwie rzeźby, łączące mitologiczne i popkulturowe inspiracje: "Fred Flinstone z Knossos" oraz "Tatuaże Wilmy Flinstone". Wykonane z żelek Haribo realizacje w żartobliwy sposób ogrywają stereotypy na temat postrzegania męskości i kobiecości.
Wiele ich dzieł związanych jest z cielesnością i seksualnością. Wśród nich można wymienić wibrujące, falliczne kształty, składające się na cykl "Jest lepiej, gdy on gryzie ciebie symetrycznie". To przykład sztuki haptycznej, oddziałującej również na zmysł dotyku. Na wystawie znajdziemy też nacechowaną erotycznie, waginalną rzeźbę "Autoportret w burgundowej muszli", gdzie plastik symbolicznie łączy się materią organiczną.
Po śmierci Kijewskiego Małgorzata Malinowska (Kocur) nie mogła się otrząsnąć i zaprzestała na kilka lat działalności artystycznej. Paweł Sosnowski z warszawskiej Galerii Propaganda chciał jej pomóc wrócić do obiegu sztuki i przygotował pokaz pracy "Miliard jeden", czyli zmultiplikowanych figurek Mao. Ostatnią pracą Kocura była instalacja złożona z podświetlonych krzyżyków, układających się w kształt włóczni, stworzona w 2015 roku jako element Grobu Pańskiego w kościele wizytek w Warszawie. Malinowska zmarła we wrześniu 2016 roku w wypadku samochodowym.
Obiekty zgromadzone na wystawie pochodzą ze zbiorów: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, galerii Propaganda oraz kolekcji prywatnych z Polski i Niemiec. Uzupełnieniem przekrojowej prezentacji twórczości duetu Kijewski/Kocur jest pochodzący z 2001 roku film nakręcony przez Pawła Sosnowskiego, zatytułowany "Leksykon osobisty Marka Kijewskiego i Małgorzaty Malinowskiej".
Za pomoc w opracowaniu tekstu dziękuję kuratorowi wystawy, Andrzejowi Zagrobelnemu.
Kijewski/Kocur
Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15
Wystawa trwa do 29.04.2018
Artyści: Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska (Kocur)
Kurator: Andrzej Zagrobelny