Pierwsze miejsce zajęła książka „Moja genialna przyjaciółka” Eleny Ferrante. W swojej szalenie popularnej serii książek Ferrante snuje historię niezwykłej, kobiecej relacji. Gdy 60-letnia Elena Greco dowiaduje się, że Lila, jej przyjaciółka z czasów dzieciństwa, zniknęła bez śladu, postanawia opowiedzieć historię ch przyjaźni. Niedawno platforma Max ogłosiła, że czwarty sezon serialu „Moja genialna przyjaciółka” będzie ostatnim.
Drugie miejsce zajęła książka „The Warmth of Other Suns” Isabel Wilkerson, a trzecie – „W komnatach Wolf Hall” Hilary Mantel. W zestawieniu znalazły się ponadto książki takie jak „Nie opuszczaj mnie” Kazuo Ishiguro, „Rok magicznego myślenia” Joan Didion, „Droga” Cormaca McCarthy’ego, „Pokuta” Iana McEwana, „Atlas Chmur” Davida Mitchella, „Białe zęby” Zadie Smith, „Krótka historia siedmiu zabójstw” Marlona Jamesa, „Argonauci” Maggie Nelson, „Szczygieł” Donny Tartt, „Middlesex” Jeffreya Eugenidesa czy „Nasze małżeństwo” Tayari Jones.
„The New York Times” nie pozostał głuchy na komentarze czytelników i przeprowadził głosowanie na najlepsze książki XXI wieku. W ten sposób powstało drugie zestawienie: lista 100 najlepszych książek XXI wieku według czytelników „The New York Times”. To właśnie tam pojawiła się książka naszej polskiej noblistki.
„Spodziewaliśmy się komentarzy od wściekłych, załamanych lub oszalałych z żalu czytelników. Jak to możliwe, że ta lub ta książka nie znalazła się na liście?”, brzmi początek posta opublikowanego przez „The New York Times”.
Co ciekawe, na obu listach powtórzyło się aż 39 książek. Tym razem pierwsze miejsce zajął „Demon Copperhead” Barbary Kingsolver, a dalej uplasowały się „Światło, którego nie widać Anthony’ego Doerra” i „Dżentelmen w Moskwie” Amora Towlesa. Jest też polski akcent! Na 92. miejscu znalazła się powieść „Prowadź swój pług przez kości umarłych” Olgi Tokarczuk, czyli naszej polskiej noblistki.
Inne tytuły na liście to „Normalni ludzie” Sally Rooney, „Złodziej książek” Markus Zusak, „Chłopiec z latawcem” Khaleda Hosseini, „Zaginiona dziewczyna” Gillian Flynn, „Wspaniali jesteśmy tylko przez chwilę” Oceana Vounga, „Igrzyska śmierci” Suzanne Collins, „1Q84” Harukiego Murakami czy „Życie Pi” Yanna Marcela.