Advertisement

Minimalizm w kościele. Betonowa bryła reinterpretuje i modernizuje architekturę kościelną

09-07-2024
Minimalizm w kościele. Betonowa bryła reinterpretuje i modernizuje architekturę kościelną
Architektura sakralna ma swoje cechy: dużo ornamentacji, dzwonnica, plan w kształcie krzyża. Parafia Matki Boskiej Pompejańskiej na Białołęce nie posiada żadnej z tych cech. Bardziej przypomina budynek mieszkalny lub galerię sztuki.
Od wieków kościoły były nie tylko miejscami kultywacji tradycji religijnych, ale także architektonicznymi dziełami sztuki. Na całym świecie możemy znaleźć kościoły, które zachwycają swoją architekturą. Na warszawskiej Białołęce powstał kościół, który wyróżnia się prostotą. W ostatnich latach w Polsce zaczynamy zauważać zmiany w wyglądzie niektórych kościołów. Przykładem jest Świątynia Opatrzności Bożej w Wilanowie, która przez wielu porównywana jest do wyciskarki cytrusów. Parafia Matki Boskiej Pompejańskiej przy ulicy Myśliborskiej 28 na warszawskiej Białołęce ma strukturę nietypową dla kościoła – prostą bryłę.

Nowoczesny kościół

Z zewnątrz, jak i w środku, został wykorzystany surowy beton, który jeszcze bardziej odbiega od dobrze nam znanego wyglądu kościołów. Zamiast dużych, ozdobnych drzwi wejściowych, kościół ma proste przeszklone wejście. Często widziane w kościołach witraże zostały zastąpione prostymi, prostokątnymi oknami, chaotycznie rozłożonymi po budynku. Oprócz przeszklonego znaku krzyża wkomponowanego w fasadę budynek nie posiada żadnej innej cechy sugerującej, że jest to kościół. Bardzo mocno odbiega to od tradycyjnego wizerunku kościoła znanego w Polsce.

Minimalizm i funkcjonalność

Za nietypowy wygląd budynku odpowiedzialna jest Polsko-Belgijska Pracownia Architektury (PBPA) oraz firma Mes Projekt. Podczas projektowania skupili się na funkcjonalności i modernizacji kościoła. Zamiast tradycyjnych elementów, takich jak dzwonnica, postawili na praktyczność i umieścili podziemny parking.
Parafia ukazuje próbę modernizacji klasycznego budynku, którym jest kościół. Czy jest to początek nowego rozumienia tradycji i zmian w architekturze sakralnej? Czy możemy się spodziewać więcej takich budowli w Polsce?
tekst: Helena Trojanowska
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement