Advertisement

Fatalne zauroczenie młodego chłopca radykalną ideologią w nowym filmie mistrzów kina społecznego

Autor: KO
04-12-2019
Fatalne zauroczenie młodego chłopca radykalną ideologią w nowym filmie mistrzów kina społecznego

Przeczytaj takze

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; line-height: 5.0px; font: 16.0px Verdana; color: #000000} span.s1 {font-kerning: none}
Jean-Pierre i Luca Dardenne, specjaliści od zaangażowanego kina społecznego i wielokrotni zdobywcy Złotej Palmy w Cannes, wracają z nowym filmem. To przejmująca opowieść o fatalnym zauroczeniu młodego umysłu radykalną ideologią. W powolnym tempie, w wyważony sposób, twórcy pokazują jedno z największych wyzwań, przed którymi stoi współczesna Europa.

Chłopiec-radykał

Głównym bohaterem jest tytułowy Ahmed, trzynastoletni chłopiec, którego bardziej niż zabawy z rówieśnikami i inne uroki dzieciństwa, pociąga radykalny Islam. Jego ulubiona książka to Koran, rozrywka – modlitwa, a kolega – dużo starszy imam. Nie podaje ręki kobietom, potępia innowierców i nie chce iść na żadne kompromisy. Bezradni wobec niego są zarówno nauczyciele, jak i matka.
W pewnym momencie Ahmed postanawia postulaty dżihadu wcielić w czyn, co kończy się zesłanie do ośrodka resocjalizacji. Tu poznaje wyrozumiałych opiekunów, oddaną mu koleżankę, ma też sielskie warunki do wyprostowania swoich ścieżek. Czy to się uda? Belgijski duet reżyserski pokazuje realistyczny i pogłębiony psychologicznie proces kiełkowania zła w pozornie niewinnym człowieku. Nie ma tu łatwych rozwiązań, ani ferowania wyroków, jest za to subtelne i czułe spojrzenie doświadczonych twórców, którym palące kwestie współczesności nie są obojętne.
Premiera "Młodego Ahmeda" w kinach 6 grudnia.

Klasycy kina zaangażowanego

Jean-Pierre urodził się w 1951 roku w belgijskim Engis, jego brat Luc trzy lata później w Awirs. Wspólnie reżyserują, produkują oraz piszą scenariusze własnych filmów. Zaczynali od kina dokumentalnego. W 1975 roku stworzyli firmę produkcyjną Dérives, w ramach której wyprodukowali blisko 80 filmów dokumentalnych. W 1994 roku powołali do życia kompanię produkcyjną Les Films du Fleuve. Uznawani są za czołowych przedstawicieli europejskiego kina autorskiego. Na swoim koncie mają wiele prestiżowych nagród, m.in. canneńskie Złote Palmy za najlepszy film („Dziecko”), najlepszy scenariusz („Milczenie Lorny”) i najlepszą reżyserię („Młody Ahmed”).
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement