W otwartej 2 stycznia placówce znalazło się dwadzieścia pięć sal, oferujących ponad 1500 m2 powierzchni wystawienniczej, a także biblioteka, sala wykładowa i biura. Ma to być przestrzeń sprzyjająca zarówno eksperymentom w sztuce współczesnej, jak i badaniom akademickim.
Skąd odważny pomysł na stworzenie muzeum sztuki nowoczesnej z dala od wielkich metropolii? Grażyna Kulczyk tłumaczy, że jej przedsięwzięcie ma się wpisywać w nurt slow art. Widz, który tu trafi, może kontemplować sztukę, jak również otaczającą naturę. Wyjątkowość miejsca ma także skłonić do wizyt majętnych ludzi z całego świata.
Działalność muzeum inauguruje feministyczna wystawa czasowa „Kobieta patrząca na mężczyzn patrzących na kobiety”, gdzie znalazły się prace ponad 30 międzynarodowych artystów, uprawiających malarstwo, rzeźbę, film i performans. Wśród nich m.in. Natalia LL, Magdalena Abakanowicz, Teresa Pągowska czy Mirosław Bałka.
Muzeum sztuki nowoczesnej w szwajcarskim Susch to jeden z flagowych projektów filantropijnych Grażyny Kulczyk. Budowa obiektu rozpoczęła się w 2016 roku i trwała dwa lata.
- Dla mnie osobiście to także inwestycja w realizację mojej misji: promowania Polski zagranicą. Obiekt na tym poziomie, tworzony przez najwybitniejszych architektów i artystów, zlokalizowany w sercu Europy odwiedzanym przez liderów opinii z całego świata, będzie odważną wizytówką Polski. Postawi nas w międzynarodowym gronie najciekawszych projektów tej klasy. Zawsze powtarzam, że dziś o pozycji międzynarodowej kraju, obok jego siły gospodarczej czy politycznej, decyduje wizerunek, relacje i kultura – wierzę w takie narzędzia miękkiej dyplomacji, a Polska w obszarze kultury i sztuki ma się czym chwalić - tłumaczy kolekcjonerka.
Grażyna Kulczyk została zaliczona do grona 200 najważniejszych kolekcjonerów świata przez Art News. Zasiada
w komitetach programowych kluczowych światowych instytucji kultury, m.in.: w Modern Women's Fund Committee MoMA (jako pierwsza reprezentantka naszej części Europy) oraz w International Council i Russia and Eastern Europe Acquisitions Committee w londyńskim Tate Modern.