Wyjątkowa edycja
Przewodniczącym jury festiwalu w Cannes w tym roku został Spike Lee, stając się pierwszym czarnoskórym reżyserem w historii wydarzenia piastującym to stanowisko. Filmy z tegorocznej selekcji wybrano z rekordowej liczby tytułów, bo było ich aż 2067 (dla porównania, w zeszłym roku lista opiewała na 1845 filmów). Finalna selekcja składa się z 56 produkcji z całego świata. Znalazły się w niej m.in. „Été ‘85” François Ozona, „The French Dispatch” Wesa Andersona, „Lovers Rock” i „Mangrove” Steve’a McQueena, „Another Round” Thomasa Vinterberga oraz polskie „Sweat” w reżyserii Magnusa von Horna, który w ten sposób po 5 latach powrócił do Cannes. Polski akcent na międzynarodowym festiwalu
„Sweat” Magnusa von Horna to jedyny polski tytuł na canneńskiej liście i wielki powrót reżysera do Cannes. Pochodzący ze Szwecji absolwent i wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi oraz laureat Paszportu „Polityki” w 2015 roku trafił do sekcji Quinzaine des Realisateurs (Directors’ Fortnight) ze swoim debiutanckim, nagradzanym filmem „Intruz”. Tegoroczny „Sweat” przedstawia 3 dni z życia Sylwii Zając (w tej roli Magdalena Koleśnik), motywatorki fitness, której obecność w mediach społecznościowych nadała status celebrytki. Choć jest śledzona przez setki tysięcy osób, otoczona oddanymi współpracownikami i podziwiana przez dalekich znajomych, w jej życiu brakuje bliskości. Jak mówi sam reżyser o filmie:
– Fascynują mnie emocjonalni ekshibicjoniści, prawdopodobnie dlatego, że sam znajduję się po drugiej stronie. Ze strachu przed oceną trzymam emocje wewnątrz siebie, rzadko dzieląc się nimi z otoczeniem. Kiedy więc spotykam się z ludźmi, którzy lekko i bez wstydu wyrażają siebie, czuję zazdrość. W mediach społecznościowych jestem biernym obserwatorem. Podglądam tych, którzy aktywnie eksponują siebie i swoje uczucia, fantazjuję o ich życiach. Ile z tego to prawda? Jacy są, gdy ich telefon jest wyciszony? Czy widać różnicę?
Dystrybutorem „Sweat” w Polsce jest Gutek Film.
Magdalena Koleśnik w filmie „Sweat”, mat. prasowe Gutek Film
Poniżej pełna lista filmów, które znalazły się w oficjalnej selekcji 73. edycji festiwalu filmowego w Cannes:
„The French Dispatch”, Wes Anderson
„True Mothers”, Naomi Kawase
„Lovers Rock”, Steve McQueen
„Mangrove”, Steve McQueen
„Another Round”, Thomas Vinterberg
„Last Words”, Jonathan Nossiter
„Heaven: To the Land of Happiness”, Hong Sang-soo
„Forgotten We’ll Be”, Fernando Trueba
„Peninsula”, Yeon Sang-ho
„In the Dusk”, Sharunas Bartas
„Home Front”, Lucas Belvaux
„The Real Thing”, Koji Fukada
„Passion Simple”, Danielle Arbid
„A Good Man”, Marie Castille Mention-Schaar
„Les Choses Qu’on Dit, Les Choses Qu’on Fait”, Emmanuel Mouret
„Red Soil”, Farid Bentoumi
„Teddy”, Ludovic and Zoran Boukherma
„Un Médecin de Nuit”, Elie Wajeman
„Enfant Terrible”, Oskar Roehler
„Nadia, Butterfly”, Pascal Plante
„Here We Are”, Nir Bergman
„Falling”, Viggo Mortensen
„Pleasure”, Ninja Thyberg
„Slalom”, Charlène Favier
„Memory House”, Joao Paulo Miranda Maria
„Broken Keys”, Jimmy Keyrouz
„Beginning”, Dea Kulumbegashvili
„Gagarine”, Fanny Liatard and Jérémy Trouilh
„16 Printemps”, Suzanne Lindon
„Vaurien”, Peter Dourountzis
„Garçon Chiffon”, Nicolas Maury
„Should the Wind Fall”, Nora Martirosyan
„John and the Hole”, Pascual Sisto
„Striding Into the Wind”, Wei Shujun
„The Death of Cinema and My Father Too”, Dani Rosenberg
„L’Origine du Monde”, Laurent Lafitte
„Septet: The Story of Hong Kong”, Ann Hui, Johnnie To, Tsui Hark, Sammo Hung, Yuen Woo-Ping and Patrick Tam
„The Billion Road”, Dieudo Hamadi
„The Truffle Hunters”, Gregory Kershaw and Michael Dweck
„9 Jours a Raqqa”, Xavier de Lauzanne
„Antoinette dans les Cévennes”, Caroline Vignal
„Les Deux Alfred”, Bruno Podalydès
„The Big Hit”, Emmanuel Courcol
„Le Discours”, Laurent Tirard
„Aya and the Witch”, Goro Miyazaki
„Flee”, Jonas Poher Rasmussen