Advertisement

Prace Kobro i Strzemińskiego na wystawie w Centre Pompidou w Paryżu. Po 100 latach spełnia się marzenie artystów

Autor: KO
19-10-2018
Prace Kobro i Strzemińskiego na wystawie w Centre Pompidou w Paryżu. Po 100 latach spełnia się marzenie artystów

Przeczytaj takze

W Centre Pompidou w Paryżu, jednym z trzech najważniejszych muzeów sztuki nowoczesnej na świecie, zostaną pokazane prace Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, dwóch kluczowych postaci dla środkowoeuropejskiej awangardy. Poświęcona im wystawa, zatytułowana "Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński", odbędzie się w dniach 24.10.2018 - 14.01.2019. To druga prezentacja ich dzieł w zagranicznym muzeum tej rangi po zeszłorocznej "Kobro i Strzemiński. Prototypy awangardy" w madryckim Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Oboje byli twórcami oryginalnych artystycznych koncepcji na polu rzeźby, malarstwa, architektury, wzornictwa przemysłowego i projektowania graficznego. Aktywnie uczestniczyli w światowym obiegu sztuki i byli prekursorami w Polsce konstruktywizmu, neoplastycyzmu, a także przeszczepili tu wpływy Bauhausu. Mieli kontakty z czołowymi przedstawicielami europejskiej awangardy, m.in. Mondrianem, Marinettim i Malewiczem.
Polska miała być dla nich tylko przystankiem w drodze na Zachód, ostatecznie jednak zostali w niej na stałe. Po stu latach ich marzenie o podboju Paryża pośmiertnie się zrealizuje. W stolicy awangardy pokazywano już ich prace, nigdy jednak nie poświęcono im monograficznej wystawy, obejmującej całokształt twórczości.
- Pojęcie „realnej utopii” – użyte w paryskiej wystawie do interpretacji działalności Kobro i Strzemińskiego – pozwala rozwinąć rozpoznanie, które w poprzednich zagranicznych prezentacjach dorobku tych artystów zostało ujęte w koncepcji „prototypu”. Według niej sztuka to laboratorium, w którym artyści testują idee, „prototypy”, mogące służyć jako inspiracje dla praktycznych rozwiązań pozwalających przekształcać rzeczywistość społeczną - piszą twórcy wystawy.
- Kuratorzy Jarosław Suchan i Karolina Ziębińska-Lewandowska, odwołując się do pojęcia „realnej utopii”, z jednej strony wskazują na utopijność postawy Kobro i Strzemińskiego, z drugiej na obecny w niej realizm. Utopijność wiązałaby się z przekonaniem, że działalność artystyczna może przyczynić się do społecznej zmiany i ustanowienia nowego lepszego ładu. Realizm z kolei przejawiałby się w tworzeniu ze świadomością, że każda epoka, każdy czas domaga się własnych, wciąż nowych odpowiedzi na pytanie o to, jak miałby ów utopijny ład wyglądać. Realistyczne byłoby też charakteryzujące artystów przekonanie, że nadejście lepszego świata nie tyle dokona się w wyniku jednorazowej rewolucji, ile w efekcie stopniowych przekształceń zarówno materialnej rzeczywistości, jak i sposobu myślenia ludzi - czytamy w zapowiedzi wydarzenia przygotowanego przez Muzeum Sztuki w Łodzi.
"Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński"
Centre Pompidou, Paryż
24.10.2018 - 14.01.2019
Kuratorzy: Karolina Ziębińska-Lewandowska (Centre Pompidou), Jarosław Suchan (Muzeum Sztuki w Łodzi)
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement