Oboje byli twórcami oryginalnych artystycznych koncepcji na polu rzeźby, malarstwa, architektury, wzornictwa przemysłowego i projektowania graficznego. Aktywnie uczestniczyli w światowym obiegu sztuki i byli prekursorami w Polsce konstruktywizmu, neoplastycyzmu, a także przeszczepili tu wpływy Bauhausu. Mieli kontakty z czołowymi przedstawicielami europejskiej awangardy, m.in. Mondrianem, Marinettim i Malewiczem.
Polska miała być dla nich tylko przystankiem w drodze na Zachód, ostatecznie jednak zostali w niej na stałe. Po stu latach ich marzenie o podboju Paryża pośmiertnie się zrealizuje. W stolicy awangardy pokazywano już ich prace, nigdy jednak nie poświęcono im monograficznej wystawy, obejmującej całokształt twórczości.
- Pojęcie „realnej utopii” – użyte w paryskiej wystawie do interpretacji działalności Kobro i Strzemińskiego – pozwala rozwinąć rozpoznanie, które w poprzednich zagranicznych prezentacjach dorobku tych artystów zostało ujęte w koncepcji „prototypu”. Według niej sztuka to laboratorium, w którym artyści testują idee, „prototypy”, mogące służyć jako inspiracje dla praktycznych rozwiązań pozwalających przekształcać rzeczywistość społeczną - piszą twórcy wystawy.
- Kuratorzy Jarosław Suchan i Karolina Ziębińska-Lewandowska, odwołując się do pojęcia „realnej utopii”, z jednej strony wskazują na utopijność postawy Kobro i Strzemińskiego, z drugiej na obecny w niej realizm. Utopijność wiązałaby się z przekonaniem, że działalność artystyczna może przyczynić się do społecznej zmiany i ustanowienia nowego lepszego ładu. Realizm z kolei przejawiałby się w tworzeniu ze świadomością, że każda epoka, każdy czas domaga się własnych, wciąż nowych odpowiedzi na pytanie o to, jak miałby ów utopijny ład wyglądać. Realistyczne byłoby też charakteryzujące artystów przekonanie, że nadejście lepszego świata nie tyle dokona się w wyniku jednorazowej rewolucji, ile w efekcie stopniowych przekształceń zarówno materialnej rzeczywistości, jak i sposobu myślenia ludzi - czytamy w zapowiedzi wydarzenia przygotowanego przez Muzeum Sztuki w Łodzi.
"Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński"
Centre Pompidou, Paryż
Kuratorzy: Karolina Ziębińska-Lewandowska (Centre Pompidou), Jarosław Suchan (Muzeum Sztuki w Łodzi)