Advertisement

RAD DUET – nowa kampania polskiej marki modowej

27-12-2022
RAD DUET – nowa kampania polskiej marki modowej
Pocztówka z PRL-u. Poznański duet z nową kolekcją, inspirowaną polską historią.
Nowa kolekcja „Irena” to druga część tryptyku i kolejny rozdział polskich opowieści. Tym razem RAD Duet zajął się epoką PRL-u ze szczególnym uwzględnieniem okresu „dobrobytu" lat 70-tych. Po folkowej „Wiesi" przenosimy się do miasta, by odczarować kolejny, estetycznie kontrowersyjny etap dziejów.
„Badamy blaski i cienie wspomnianego czasu porównując go do dzisiejszego, niestabilnego okresu, sytuacji politycznej i gospodarczej.”
„Reinterpetujemy ikoniczną postać Agnieszki, graną przez zjawiskową Krystynę Jandę w postaci haftowanej, jeansowej sylwetki z błękitną koszulą jako symbol wolności, młodości, niezwyciężonej wiary. W sekcji robotniczej, której sylwetki powstały z recyclingu, nawiązujemy w nowoczesny sposób do odzieży pracowników stoczni i hut, pojawia się również wizerunek Macieja Birkuta."
Elementem przewodnim w kolekcji jest motyw szkła kryształowego z huty „Irena" z Inowrocławia. To imię ma jednak również znaczenie sentymentalne – nosiła je babcia Julka i prababcia Macieja, obie żyjące w czasach PRL-u. To właśnie im dedykowana jest kolekcja.
„W opowieściach o zwykłym życiu znajdą się sylwetki z recyclingu z narzut kanapowych, kurtka z kołdry, sylwetka na działkę, ręcznie robiony na szydełku kombinezon, aksamitna marynarka w print drewnianych intarsji z motywem jeleni na rykowisku. Kolory dominujące nawiązują do towarów deficytowych: cytryn, pomarańczy, bananów.”
„W sekcji propagandowej szczególną rolę odgrywają sylwetki »Stonki«. W latach 50-tych wykorzystano tego owada do manipulacji politycznej, traktując plagi stonki ziemniaczanej jako główny powód niedoborów na rynku żywności, sprowadzonych do Polski przez wrogów socjalizmu. Wróg ojczyzny pojawia się cyklicznie w postaci ideologii LGBT, sędziów, czarnych parasolek, osób niepełnosprawnych. Cykl życia stonki od jajka do imago przedstawiliśmy w postaci geometrycznych printów w stylu lat 70-tych. Tak powstały beztroskie: szyfonowa, plisowana suknia inspirowana konstrukcyjnie owadzią anatomią, sportowe kombinezony, bluzy, bomberki, spódnice.
Nie moglibyśmy komentować tej epoki bez jej ciemnej strony. Czarnym charakterem kolekcji jest sylwetka »Dyktatora«. Demoniczny, taliowany żakiet z ostrymi klapami i ołówkowa spódnica uszyte zostały z aksamitu prześmiewczo zadrukowanego w wirujące baretki z dziesiątek odznaczeń generała Wojciecha Jaruzelskiego. Na zdjęciach w kampanii Dyktator zapowiada stan wojenny, »operację pokojową«, a może mówi o prawach kobiet?"
Epilogiem dla kolekcji jest sylwetka – „Płaszcz Wyborczy" uszyty z jeansów z recyclingu, z setkami haftowanych kieszeni, szlufek i pęknięć, w które na filmie autorstwa Marty Kaczmarek wpadają karty z pytaniami o przyszłość Polski.
Sesja zdjęciowa w obiektywie Weroniki Walijewskiej została wykonana w Muzeum Życia w PRL w Warszawie.
zdjęcia: Weronika Walijewska
film: Marta Kaczmarek
modele: Angel, Julia, Klaudyna / GAGAMODELS, Philip Eko, Gosia Józwicka
hair & make up: Joanna Huczko, Sandra Broniszewska
asystent fotografki: Kamil Spasiński
asystent oświetlenia: Mateusz Śnieciński
plakat: Aleksander Walijewski
tekst: RAD DUET
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement