Pierwszy spot promujący Linię Pomocy SEXED.pl został wyreżyserowany przez Kubę Michalczuka i pokazuje przemoc poprzez niechciany dotyk. W filmie krótkometrażowym „Last Date" możemy zobaczyć Julię Wieniawę („W lesie dziś nie zaśnie nikt"), Tomasza Włosoka („Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa", Kamila Nożyńskiego („Ślepnąc od świateł") oraz Martę „Maszę" Wągrocką („Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"). Aktorzy są również ambasadorami kampanii. Wkrótce natomiast ukażą się dwa pozostałe spoty w reżyserii Jagody Szelc oraz Tomasza Wasilewskiego, skupiające się na innych formach przemocy w związkach.
Jak wynika z raportu Fundacji STER, prawie 90 proc. kobiet spotkało się w swoim życiu z jakąś formą molestowania seksualnego, z czego co piąta kobieta doświadczyła gwałtu. Prawie 85 proc. sprawców gwałtów to były lub obecny partner, a do ponad 55 proc. gwałtów doszło w mieszkaniu. Dalsze wyniki również nie napawają optymizmem – 91,8 proc. nie zgłosiło się na policję ze względu na wstyd oraz przekonanie, że system im nie pomoże. Ponad połowa nie mówi o tym swoim bliskim. Jakby tego było mało, tego typu sprawy często są umarzane, w związku z czym osoby doświadczające przemocy są osamotnione w radzeniu sobie z przemocą oraz zmagają się z poczuciem winy i zawstydzeniem.
mat. pras. SEXED.pl, fot. Jarosław Sosiński
Linii Pomocy oraz kampanii edukacyjnej SEXED.pl towarzyszą trzy filmy krótkometrażowe w reżyserii Jakuba Michalczuka („Last Date"), Jagody Szelc („Miłość nie zawstydza") oraz Tomasza Wasilewskiego („Przemoc w białych rękawiczkach"). Pierwszy z nich zadebiutował dzisiaj wraz ze startem kampanii. Premiera pozostałych dwóch jest zaplanowana na grudzień. Za produkcję odpowiada Watchout Studio, a za zdjęcia Michał Englert.
W „Last Date" Julia Wieniawa i Tomasz Włosok wcielają się w pary, która wybrała się ze znajomymi do klubu. On jest już dość pijany i nie może oderwać od niej rąk, ona ewidentnie czuje się niekomfortowo. Zwłaszcza, że mężczyzna próbuje namówić ją do picia alkoholu i upokarza przed znajomymi. Kiedy bohaterka grana przez Wieniawę próbuje wyjść z klubu, jej partner ją zatrzymuje. Dziewczyna zastyga i... zmienia się w superbohaterkę, która błyskawicznie pokonuje swoich przeciwników. Czy to oznacza, że należy spodziewać się szczęśliwego zakończenia? I tak i nie. Chociaż scena walki była tylko wyobrażeniem, bohaterka otrzymuje pomoc od osób przebywających w klubie.
„– W życiu trudniej poradzić sobie z przemocą niż w filmie. Dlatego jeśli jej doświadczasz lub jesteś jej świadkiem, skontaktuj się z ludźmi, którzy ci pomogą pod numerem 720 720 020”, mówi pod koniec filmu głos z offu należący do Julii Wieniawy.
Jak wyjaśniają twórcy kampanii, przemoc w Polsce jest bardzo powszechnym zjawiskiem i często kojarzy się z przemocą fizyczną lub sytuacjami zagrażającymi życiu. Ze statystyk policyjnych wynika, że rocznie mamy w Polsce ponad 85 tys ofiar przemocy w rodziny! Właśnie dlatego celem kampanii SEXED.pl jest wyczulenie odbiorców na pierwsze symptomy przemocy oraz zachęcenie ich do reagowania, gdy komuś dzieje się krzywda.
mat. pras. SEXED.pl, fot. Jarosław Sosiński