Advertisement

Sztuka na "najmniejszym płótnie świata" i w innych nieoczywistych miejscach. Szwajcarska marka pokazuje, jak z sukcesem współpracować z artystami

22-01-2019
Sztuka na "najmniejszym płótnie świata" i w innych nieoczywistych miejscach. Szwajcarska marka pokazuje, jak z sukcesem współpracować z artystami

Przeczytaj takze

Sztuka niejedno ma imię i pojawiać się może w zupełnie nieoczekiwanych miejscach. Choćby na "najmniejszym płótnie świata" - zegarku. Ta firma udowadnia, że towarzyszący nam codziennie na ręku dodatek może być prawdziwym dziełem sztuki. Zaprasza do współpracy wybitnych artystów, z korzyścią dla wszystkich.
To Swatch, który od samego początku swojej działalności nawiązywał do sztuki. Podobnie jak pop-art, który pojawił się w latach 60. XX wieku, dizajn Swatcha inspirowany był kulturą popularną, a zegarki tej marki ten szybko stały się płótnem dla artystów światowej sławy – malarzy, rzeźbiarzy, muzyków czy reżyserów.
Pierwszym artystą, który współpracował ze Swatch, był Kiki Picasso w 1984 r., mniej niż rok po tym, jak ukazały się pierwsze zegarki tej marki. Amerykański malarz Keith Haring stworzył w połowie lat 80. XX wieku szereg prototypów. W tym okresie pojawiły się też cztery zegarki Swatch z projektem Haringa w Stanach Zjednoczonych, m.in. zegarek Milles Pattes (1986). Innymi znanymi twórcami, którzy uczestniczyli w projektowaniu wyglądu zegarków Swatch Art Special, są Akira Kurosawa, Spike Lee, Renzo Piano, Moby, David LaChapelle, Damien Hirst, czy Jeremy Scott.
Swatch wspiera sztukę również na większą skalę. Zaczęło się od nawiązania współpracy z Międzynarodową Wystawą Sztuki — La Biennale di Venezia w czerwcu 2011 roku - najbardziej prestiżowym wydarzeniem sztuki współczesnej na świecie. Swatch stał się ponownie głównym partnerem wspierającym sztukę współczesną podczas La Biennale di Venezia w 2013 roku.
Ciekawą realizacją powstałą we współpracy ze Swatchem był wielki mural, powstały w Madrycie w październiku zeszłego roku. To dzieło Boa Mistura, multidyscyplinarnej grupy artystycznej, której korzenie sięgają sceny graffiti, realizującej swoje prace głównie w przestrzeni publicznej. Przy wsparciu Swatcha grupa nadała zapomnianemu wskutek stagnacji demograficznej rynkowi Mercado San Cristobal nowe życie.
Na zewnętrznych ścianach pojawił się slogan „La vida es movimiento” (Życie jest ruchem). – Istnieją dwa sposoby poruszania się: ruch fizyczny i zmiany społeczne – wyjaśnia Pablo León Sánchez, członek i założyciel Boa Mistura. – Ta praca oddaje hołd mieszkańcom okolicy, którzy zmobilizowali swoje siły, aby zachować swoją tożsamość.
Powstały przy tej okazji zegarek Swatch Art Special LAYERS OF TIME, dostępny w limitowanej edycji w liczbie 1800 sztuk, zawiera jeszcze jedno wyraźne przesłanie: "Czas istnieje tylko wtedy, gdy go dobrze wykorzystasz".
– Pod koniec naszego życia nie są ważne lata, którą przeżyliśmy, lecz nasze doświadczenia. Zegarek LAYERS OF TIME skłania do refleksji nad ulotnym i abstrakcyjnym pojęciem czasu, gdy go nie wykorzystujmy – dodaje Sánchez.
Warto dodać, że Boa Mistura zrobiła też mural w Łodzi, w 2017 roku, z hasłem "Życie jest stanem umysłu".
Polecamy konto instagramowe Swatch & Art, gdzie na bieżąco można śledzić realizacje powstałe dzięki współpracy marki z artystami:
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement