Advertisement

Według nowego badania teksty piosenek są coraz prostsze, powtarzalne i agresywne

Autor: Redakcja
08-04-2024
Według nowego badania teksty piosenek są coraz prostsze, powtarzalne i agresywne
Ostatnio w „Scientific Reports” ukazało się badanie autorstwa europejskich naukowców, którzy przeanalizowali ponad 12 tysięcy anglojęzycznych piosenek, które ukazały się od 1980 do 2020 roku. W ramach badania przeanalizowano utwory z pięciu gatunków muzycznych: rap, pop, country, r&b i rock.
Muzyka jest wszędzie i towarzyszy nam w codziennym życiu, a teksty piosenek odgrywają kluczową rolę w słuchaniu muzyki. Jednakże niektóre rzeczy dopiero przyjdzie nam w pełni zrozumieć: skomplikowany związek pomiędzy tekstami i muzyką, ewolucję utworów na przestrzeni ostatnich dekad oraz specyfikę utworów, wynikającą z przynależności do poszczególnych gatunków, czytamy w abstrakcie.
Na samym początku pracy badacze odwołują się do Boba Dylana, który w 2016 roku otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury za „tworzenie nowych form poetyckiej ekspresji w ramach wielkiej tradycji amerykańskich pieśni”.
To, co obserwujemy przez ostatnie 40 lat to drastyczna zmiana w muzyce – zarówno w kontekście tego, jak muzyka jest sprzedawana, jak i tego, jak jest produkowana, mówi Eva Zangerle, jedna z autorek badania, cytowana przez brytyjski „The Guardian”.
Naukowcy wyciągnęli następujący wniosek: na przestrzeni ostatnich pięciu dekad teksty piosenek stały się prostsze i bardziej powtarzalne. Zauważono również, że teksty stały się dużo bardziej personalne i że częściej opisują negatywne emocje. Teksty coraz częściej skupiają się na autorach i z dużą częstotliwością przewijają się w nich takie słowa jak „ja” czy „mój”. Zdaniem Zangerle zmiany w warstwie tekstowej mogą być odzwierciedleniem współczesnego społeczeństwa.

Lustro społeczeństwa

Największą częstotliwość powtarzanych wersów zaobserwowano w rapie. Muzyka tworzona w ramach tego gatunku stała się także dużo bardziej nacechowana złością niż pozostałe gatunki. Inny wniosek płynący z badania to czas, jaki twórcy mają na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi widza. Kluczowe jest pierwsze 10-15 sekund, co nie jest szczególnie zaskakujące, biorąc pod uwagę gigantyczną popularność krótkich form na TIkToku, Instagramie czy YouTubie. Kiedyś często zdarzało się, że artyści nie zaczynali nawet śpiewać w ciągu pierwszych 10-15 sekund utworu…
Źródło: Scientific Reports, The Guardian
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement