Nadzorowana przez specjalizującego się w malarstwie awangardowym II połowy XX wieku kuratora z Centre Pompidou, Michela Gauthiera, wystawa DEEP IMPACT pozwala na dialog między twórczością malarza zza żelaznej kurtyny – który teoretycznie powinien być odcięty od zachodnich prądów artystycznych – a obrazami czołowych malarzy zachodnioeuropejskich. Odkryte zależności mogą wprawić widzów w osłupienie.
Duch czasu lat 60. inspirował wszystkich po równo – kosmos przybliżał się z coraz większą prędkością, społeczeństwa kipiały zmianą, a awangarda starała się oddać rozmach tych przemian. Malarstwo Gierowskiego również przyglądało się fenomenowi ruchu u samych jego źródeł. Eksplorowało kinetyczny potencjał linii: od widma kreski, po świetlisty promień, od czarnej dziury, po kolizję ciał niebieskich. Jego obrazy doskonale wpisywały się w historię artystycznych eksperymentów tamtego czasu, a oglądane w kontekście twórczości pokrewnych mu artystów z Europy Zachodniej rozkwita w pełnej krasie.
Tym samym Gauthier rozciąga przed nami mapę historii alternatywnej, w której zimna wojna nie oddzieliła Europy Wschodniej od reszty świata. Historii nieograniczonej przez mury i kurtyny, pełnymi garściami korzystającej ze wspólnych przepływów, języków i fascynacji. Na wystawie można zobaczyć prace takich artystów jak: Martin Barré, Anna-Eva Bergman, Jean Degottex, Francesco Lo Savio, Mario Nigro, Otto Piene, Pupino Samonà czy Jef Verheyen. Twórczość Gierowskiego staje się przy tym naszym przewodnikiem po radykalnych przekształceniach świata sztuki lat 60. – to prawdziwy reset malarskiego słownika.
Wystawę można oglądać w przestrzeni Fundacji Stefana Gierowskiego (pl. Dąbrowskiego 8/11) do 15 listopada 2019 roku.
Kurator Centre Pompidou Michel Gauthier z asystentką oraz Łukasz Dybalski, wnuk Stefana Gierowskiego i zarazem prezes Fundacji Stefana Gierowskiego.