Advertisement

Negatyw serii zdjęć legendarnej fotografki Cindy Sherman w projekcie polskiej artystki Antoniny Konopelskiej

Autor: KB
03-10-2018
Negatyw serii zdjęć legendarnej fotografki Cindy Sherman w projekcie polskiej artystki Antoniny Konopelskiej

Przeczytaj takze

Cykl "The Wax of Poland" powstaje od pięciu lat. Antonina Konopelska powraca do niego ze zmienną regularnością, pomiędzy innymi projektami. Nie jest to obsesyjnie budowana kolekcja, ale zbiór, który od czasu do czasu domaga się aktualizacji niczym program komputerowy, tym razem zaktualizowany do wersji 3.1. "The Wax of Poland" formalnie kojarzyć się może z jednym z nowszych cykli fotograficznych Cindy Sherman, "Rich Women", choć stanowi jego negatyw. Prace amerykańskiej artystki ociekają sztucznością, Konopelska z kolei skrzętnie ukrywa manipulacje, wtapia je w pozornie naturalne przedstawienia.
Twarze starszych kobiet z cyklu "Rich Women" to wyrzeźbione skalpelami chirurgów plastycznych maski, w których jedynie oczy pozostają żywe. Bohaterowie "The Wax of Poland" wyróżniają się nieobecnym spojrzeniem, szklanym wzrokiem porcelanowych lalek, figur woskowych czy średniowiecznych rzeźb wotywnych. I najważniejsze – podczas gdy Sherman zgodnie z wieloletnią praktyką sama wciela się w bohaterki swoich fotografii, Konopelska nigdy nie staje przed obiektywem. Fotografowanie kolejnych osób, których upatruje na swoje woskowe "ofiary", to dla artystki przede wszystkim spotkanie z konkretnym bohaterem. Choć lwią część czasu pochłania obróbka zdjęć, pewne elementy muszą zostać uchwycone na żywo. Jeśli to się nie udaje, Antonina konsekwentnie wraca do modela i czeka z aparatem, aż uda się go wprowadzić w stan zawieszenia charakterystyczny dla osób z dysocjacyjnym zaburzeniem osobowości. "The Wax of Poland" charakter uzyskuje dzięki cyfrowej obróbce, lecz najważniejsze w projekcie jest spotkanie artystki z bohaterem, a z perspektywy widza – spotkanie z konkretną formą, doświadczenie nie cyfrowej reprodukcji, a wydruku w określonej skali i na odpowiednim papierze. Jest on także opowieścią o samej fotografii w epoce "postfotograficznej" – pełną wewnętrznych napięć, których Antonina nie tuszuje, lecz przeciwnie – podkreśla.
Już dzisiaj o 18:00 w Galerii Promocyjnej w Warszawie odbędzie się wernisaż "The Wax of Poland", wystawa potrwa do 4 listopada, a jej kuratorem jest Piotr Policht.
Antonina Konopelska (ur. 1990) - studia: 2016 - Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Wydział Artystyczny; 2011-2016 - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Sztuki Mediów; 2009-2014 - Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii. Absolwentka Kowalni - Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej Grzegorza Kowalskiego. Zasadą jej artystycznych działań jest kontakt. Pracuje nad projektem doktorskim w ASP w Katowicach. Uczestniczyła w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
/źr. mat. prasowe/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement