Kampania „Not Model's Own" to seria zdjęć, która ma przypominać sesje wykorzystywane przez magazyny modowe. Znany nam koncept informuje zazwyczaj o tym, gdzie możemy kupić poszczególne ubrania wykorzystane w sesji. W kampanii Women's Aid zastąpiono jednak nazwy znanych marek podpisem „wybrany przez partnera modelki". W dodatku zaraz obok tradycyjnych opisów ubioru jak „koszulka" czy „spodnie", widzimy „alienację",
„samotność" lub „manipulację".
Twórcy kampanii tłumaczą jej koncept tym, że kobiety w toksycznych związkach bardzo często są niezwykle kontrolowane przez swoich partnerów. Muszą nie tylko być im w pełni podporządkowane, ale również wyglądać i ubierać się w określony sposób. Jak wspomina Women's Aid, to jeden z tych rodzajów przemocy, który trudniej wykryć. Manipulacji i przemocy psychicznej nie jesteśmy często w stanie zauważyć od razu. Ofiarom o wiele trudniej jest też udowodnić taki rodzaj dręczenia.
„– Sprawcy powoli izolują partnerów od wsparcia, pozbawiają ich niezależności i regulują ich codzienne zachowanie, zyskując coraz większą kontrolę”, tłumaczy Farah Nazeer, dyrektorka naczelna w Women's Aid.
Obsesyjna kontrola partnera jest w Wielkiej Brytanii karalna od grudnia 2015 roku. Liczba zgłaszanych wykroczeń wciąż rośnie. Jak mówią dane zebrane przez medium Little Black Book Online, tylko w pierwszych dwóch tygodniach lockdownu w Anglii i Walii odnotowano wzrost odwiedzających witrynę Women's Aid Live Chat aż o 41%. Na stronie kobiety mogą połączyć się z ekspertem i porozmawiać o problemie przemocy domowej lub zgłosić się po pomoc.
Engine Creative wytłumaczyli również, dlaczego zdecydowali się na tak oryginalny sposób przedstawienia problemu.
„– Przyciągamy młode kobiety z aspiracjami do oglądania zdjęć modowych, a następnie uświadamiamy im, że ten błyszczący wygląd kryje za sobą coś złowrogiego . Mamy nadzieję, że to zwiększy świadomość o obsesyjnej kontroli partnerów i pomoże odbiorczyniom zakwestionować i zauważyć, co w ich związkach jest nie w porządku”, powiedział Christopher Ringsell, dyrektor kreatywny Engine Creative.
Kampania ma zostać rozpowszechniona w kobiecych magazynach, a także w kilku punktach restauracyjnych na terenie Wielkiej Brytanii.
/tekst: Michelle Brustad/