Kelly Reichardt przenosi swoją charakterystyczną wrażliwość w sam środek wojny wietnamskiej w „The Mastermind”. Julia Ducournau, która kilka lat temu zdobyła Złotą Palmę za „Titane”, wraca z enigmatycznym „Alpha”. Ari Aster zaprasza z kolei do „Eddington” z kwartetem aktorskim, który każdy reżyser mógłby tylko wymarzyć — Joaquin Phoenix, Emma Stone, Pedro Pascal i Austin Butler w jednym filmie to kombinacja, która elektryzuje już na poziomie obsady.
Olivier Hermanus przedstawi „The History of Sound” z Joshem O'Connorem i Paulem Mescalem w rolach głównych. O'Connor, który w ostatnich latach wyrósł na jednego z najbardziej wszechstronnych aktorów swojego pokolenia, pojawia się zresztą w dwóch konkursowych produkcjach – również w „The Mastermind” Reichardt.
Richard Linklater, specjalista od filmowych eksperymentów z czasem, powraca z intrygująco zatytułowaną „Nouvelle Vague” — nazwą przywołującą jeden z najbardziej wpływowych ruchów w historii kina.
Festiwal gwiazd
Po pandemii, która zmusiła branżę filmową do przewartościowania swoich modeli biznesowych i artystycznych, tegoroczne Cannes wydaje się manifestem powrotu do pełnej świetności. Zbliżający się festiwal to święto kina w jego najbardziej wyrafinowanej formie.
Juliette Binoche jako przewodnicząca jury będzie miała przed sobą niezwykle trudne zadanie wyłonienia zwycięzcy spośród tak różnorodnych i obiecujących tytułów. Robert De Niro, odbierający honorową Złotą Palmę, reprezentuje z kolei epokę kina, które ukształtowało wyobraźnię kilku pokoleń widzów.
Thierry Fremaux, dyrektor artystyczny i główny delegat festiwalu, który wraz z prezydent Iris Knobloch ogłaszał program na paryskiej konferencji prasowej, wspomniał o możliwości dodania kolejnych tytułów do konkursu. Można więc spodziewać się, że tegoroczne Cannes jeszcze nie odsłoniło wszystkich swoich kart.
Tegoroczna edycja zapowiada się jako jeden z najbardziej ekscytujących rozdziałów w historii festiwalu, który od 1946 roku wyznacza standardy światowego kina.
„Leave One Day," Amélie Bonnin
„Sentimental Value," Joachim Trier
„Romeria," Carla Simon
„Sound of Falling," Mascha Schilinski
„The Eagles of the Republic," Tarik Saleh
„The Mastermind," Kelly Reichardt
„Dossier 137," Dominik Moll
„The Secret Agent," Kleber Mendonça Filho
„Fuori," Mario Martone
„Two Prosecutors," Sergei Loznitsa
„Nouvelle Vague," Richard Linklater
„Sirat," Oliver Laxe
„La Petite Derniere," Hafsia Herzi
„The History of Sound," Oliver Hermanus
„Renoir," Chie Hayakawa
„Alpha," Julia Ducournau
„Young Mothers," Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
„Eddington," Ari Aster
„The Phoenician Scheme," Wes Anderson
„Mission: Impossible — The Final Reckoning," Christopher McQuarrie
„The Coming of the Future," Cedric Klapisch
„The Richest Woman in the World," Thierry Klifa
„Vie Privée," Rebecca Zlotowski
„Bono: Stories of Surrender," Andrew Dominik
„Tell Her That I Love Her," Claude Miller
„The Magnificent Life of Marcel Pagnol," Sylvain Chomet
„Sons of the Neon Night," Juno Mak
„Exit 8," Genki Kawamura
„The Residence," Yann Gozlan
„Splitsville," Michael Angelo Covino
„Amrum," Fatih Akin
„Connemara," Alex Lutz
„The Disappearance of Josef Mengele," Kirill Serebrennikov
„La Ola," Sebastian Lelio
„Orwell," Raoul Peck
„Meteors," Hubert Charuel
„My Father's Shadow," Akinola Davies Jr.
„Urchin," Harris Dickinson
„L'inconnue de la Grande Arche," Stephane Demoustier
„Eleanor the Great," Scarlett Johansson
„A Pale View of the Hills," Kei Ishikawa
„Pillion," Harry Lighton
„Aicha Can't Fly Away," Morad Mostafa
„Once Upon a Time in Gaza," Tarzan and Arab Nasser
„Heads or Tails?," Alessio Rigo de Righi and Matteo Zoppis
„The Last One for the Road," Francesco Sossai
„Homebound," Neeraj Ghaywan
„The Mysterious Gaze of the Flamingo," Diego Cespedes