Od sprzedawcy w McDonald’s do polskiego Narco
Kanwą filmu będzie historia Jana S., która w 2017 wstrząsnęła Polską. Sklep „Króla dopalaczy” został powiązany ze sprawą 16-latka, który umarł w czasie relacjonowania tego, w jaki sposób działają na organizm zakupione przez niego dopalacze. Przez prowadzony przez Jana S. internetowy sklep Predator-rc w ciągu 14 miesięcy przewinęło się 350 kilogramów dopalaczy, a przychód ze sprzedaży osiągnął wysokość 17 milionów złotych.
W rolę Jana S. wcieli się Tomasz Włosok. Film Howla ma przedstawiać losy spektakularnej kariery i upadku młodego chłopaka, który, skuszony gwarancją dużych pieniędzy, rozpoczyna karierę w świece dopalaczy. Całość ma być utrzymana w konwencji kryminalnego thrillera psychologicznego.
Inwestorzy poszukiwani
Twórcy filmu zamierzają połowę kosztów produkcji zebrać podczas crowdfundingowej zbiórki.
„– Sektor kultury dostrzega w crowdinvestingu potencjał i szansę na wsparcie w realizacji swoich projektów. Ubiegłoroczny sukces emisji akcji na produkcję filmu „RÓJ” otworzył drzwi kolejnym ekipom filmowym i pokazał, że jest to atrakcyjny sposób na pozyskanie nie tylko finansowania, ale przede wszystkim zaangażowanych ambasadorów. Jesteśmy przekonani, że zrealizujemy ten sam scenariusz dla filmu „Król dopalaczy”, powiedział Marcel Rowiński, dyrektor operacyjny w Crowdway.
Ceny pakietów akcji rozpoczynają się od 295 złotych, a inwestorzy społecznościowi będą mogli uczestniczyć w podziale zysków z filmu oraz liczyć na bonusy takie jak epizody, podziękowanie w napisach końcowych czy zaproszenie na premierę.
„– Wszystkie akcje tej emisji są uprzywilejowane co do podziału majątku spółki. Oznacza to, że po zaspokojeniu zobowiązań spółki związanych z realizacją produkcji, to inwestorzy crowdfundingowi uzyskają jako pierwsi środki z podziału majątku aż do wysokości wpłaconych kwot, dopiero później założyciel. Co więcej, podobnie sytuacja wygląda przy podziale zysków, który będzie się odbywał w proporcji inwestorzy - 75%, założyciel - 25%”, powiedziała Katarzyna Samson, producentka filmu.
Pierwszy film odpowiedzialny społecznie
Oparty o pieniądze prywatnych inwestorów „Król dopalaczy” zostanie też pierwszym w Polsce filmem odpowiedzialnym społecznie. Twórcy zamierzają przykładać szczególną wagę do czynników społecznych i środowiskowych. Film ma być realizowanym ze szczególnym uwzględnieniem wartości zrównoważonego rozwoju, na wszystkich etapach produkcji, mają zostać wprowadzone proekologiczne działania mające zminimalizować negatywny wpływ na środowisko: od eliminacji plastiku jednorazowego użytku, poprzez korzystanie z surowców z odzysku i dawanie drugiego życia kostiumom czy elementom scenografii, po wegetariański catering na planie zdjęciowym. Jak zapewniają pomysłodawcy projektu, tuż po pandemii, która szczególnie dotkliwie dała się we znaki mniejszym lokalnym przedsiębiorstwom, realizatorzy „Króla dopalaczy” stawiają sobie za cel korzystanie z ich towarów i usług.
Dodatkowo, według twórców korzystanie z publicznej zbiórki zobowiązuje ich do promowana uniwersalnych, istotnych dla społeczeństwa wartości: wspierania mniejszości i promowania tolerancji.
„– Zależy nam, aby ten projekt przyczynił się do normalizacji różnorodności. We współpracy z fundacją Avalon działamy na rzecz zmiany postrzegania osób z niepełnosprawnością. Wspieramy także kobiety oraz mniejszości społeczne, dbamy o prawa człowieka i mówimy “nie” dyskryminacji, działając zgodnie z Kodeksem Etyki i Dobrych Praktyk Branży Filmowej”, zapewniła producentka filmu Katarzyna Samson.
Film ku przestrodze
„– Przede wszystkim „Król dopalaczy”, ma być ostrzeżeniem przed „legalnymi” narkotykami, uzależnieniami i skutkami pozbawionych kontroli i regulacji prawnych substancji. W Polsce spożycie nowych substancji psychoaktywnych jest dwa i pół razy większe niż średnia europejska. Po zamknięciu sklepów z dopalaczami były weekendy na Śląsku, kiedy jak podawała Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna było 771 zatruć, a 532 osób hospitalizowano”, powiedział „Wirtualnej Polsce” reżyser filmu Pat Howl.
Tymczasem skala problemu wciąż pozostaje poza zainteresowaniem rządzących, a brak wyraźnego głosu i kampanii informujących w tej sprawie prowadzi do kolejnych tragedii. W ofercie sklepu „Króla" klienci mogli zakupić między innymi produkty zawierające fentanyl (substancję stukrotnie silniejszą od morfiny!), który jest uważany za najniebezpieczniejszy narkotyk na świecie.
A co jeszcze wiemy o samym filmie? Otóż wystąpią w nim m.in.: Tomasz Włosok, Łukasz Simlat, Weronika Rosati, Maciej Musiałowski, Ewa Wencel oraz Agnieszka Grochowska, a muzykę na potrzeby produkcji stworzy Hania Rani. I zapowiada się to naprawdę smakowicie! Dystrybutorem filmu jest Next Film.
/tekst: Dominika Laszczyk/