Advertisement

Polskie supermarkety odkrywają wreszcie zero waste. Kolejne sklepy próbują ograniczać marnowanie żywności i jednorazowe opakowania

Autor: KO
01-03-2019
Polskie supermarkety odkrywają wreszcie zero waste. Kolejne sklepy próbują ograniczać marnowanie żywności i jednorazowe opakowania

Przeczytaj takze

Słyszymy regularnie o proekologicznych ruchach dużych sieci handlowych, ale zwykle są to doniesienia z zagranicy. Polskie supermarkety długo się opierały trendowi zero waste, ale na szczęście (bardzo) powoli to się zmienia. W tym tygodniu usłyszeliśmy o dwóch inicjatywach znanych sieci, które powinny być przykładem dla konkurencji. A problem jest poważny, bo jak informuje Bank żywności, w Polsce marnowanych jest rocznie 9 mln ton żywności (w całym łańcuchu żywności - od rolników, producentów, poprzez dystrybucję, po konsumentów). O tonach plastiku, które codziennie są generowane przez przemysł spożywczy, nawet nie wspominamy.
Pierwszy dał przykład, jak z marnowaniem żywności zwyciężać mamy, polski oddział LIDL-a. W wybranych sklepach pojawiły się specjalnie oznaczone półki, gdzie można znaleźć warzywa i owoce ze zbliżającym się końcem terminu ważności oraz pieczywo odpieczone poprzedniego dnia przecenione nawet o 70%. Projekt został nazwany #KupujęNieMarnuję i na razie jest w fazie testowej.
W duchu zero waste postąpił też sklep sieci Carrefour w Bydgoszczy, przy ul. Skarżynskiego 2. Od niedawna klienci są tu zachęcani, by podczas kupowania wędlin, serów czy sałatek, korzystali z własnych, przyniesionych z domu opakowań i słoików. Ma to ograniczyć liczbę używanych jednorazowych plastikowych opakowań i siatek. Aż dziw bierze, że do tej pory taka praktyka nie jest powszechna. Tu nawet nie potrzeba żadnych działań ze strony sklepów - poza akcją informacyjną.
fot. Carrefour Polska, mat. pras.
- [...] w ubiegłym roku Grupa Carrefour podjęła zobowiązanie dotyczące polityki opakowaniowej. Jednym z jej głównych celów jest wprowadzenie 100% opakowań marki własnej nadających się do recyklingu lub kompostowania do 2025 roku. Globalnym działaniom firmy towarzyszą też lokalne inicjatywy, które wprowadzane są testowo przez poszczególne sklepy. Jedną z nich jest nasza propozycja zakupów z własnymi opakowaniami w Bydgoszczy. Do skorzystania z tej możliwości zapraszamy klientów poprzez specjalne oznaczenia w sklepie i dodatkową usługę na stoiskach tradycyjnych – mówi Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska.
Oba przykłady proekologicznych działań sieci handlowych to oczywiście kropla w morzu potrzeb, niemniej jednak warto je docenić i o nich mówić, by zachęcić pozostałych dużych graczy na rynku do idei zero waste.
Należy wspomnieć, że niektóre sklepy wielkopowierzchniowe przekazują nadwyżki produktów Bankom Żywności od dłuższego czasu, dzięki czemu korzystają z wprowadzonych zwolnień VAT w 2013 roku.
- Współpraca ta jest na bardzo dobrym poziomie i rok do roku rodzi ona jeszcze większe zaangażowanie i zainteresowanie, także ze strony nowych sieci. Banki Żywności tylko w 2018 roku pozyskały z sieci 10 tysięcy ton żywności - czytamy w oficjalnym komunikacie organizacji.
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement