Advertisement

Przyszłość fashion weeków: Gucci i Bottega Veneta rezygnują z Milan Fashion Week, inni idą w ich ślady

23-02-2021
Przyszłość fashion weeków: Gucci i Bottega Veneta rezygnują z Milan Fashion Week, inni idą w ich ślady

Przeczytaj takze

Gucci i Bottega Veneta, marki należące do gigantycznego koncernu Kering, zrezygnowały z pokazania się na tegorocznym Milan Fashion Week. W innej części Europy sprawy nie mają się lepiej: Balenciaga, Saint Laurent oraz Alexander McQueen nie wezmą udziału w tygodniu mody w Paryżu. Czy to dobra decyzja? I jak wpisuje się w obecne trendy?

Właściwy ruch?

Wydaje się, że rezygnacja z ustalonych pokazów jest częścią większej strategii Keringa – czy to jednak dobry ruch? W ostatnim kwartale 2021 sprzedaż Gucci spadła o około 10%, jak donosi Business Alive, i chociaż inne marki francuskiego koncernu rosną (Bottega Veneta zanotowała około kwartalnego 16% kwartalnego wzrostu) to właśnie Gucci jest najważniejszym elementem składowym modowego giganta. Włoska marka, obecnie kierowana przez Alessandro Michele, odpowiada za jedną trzecią sprzedaży oraz za aż 80% przychodów Keringa.
Jak zauważa Business of Fashion, w przeszłości pokazy mody dostarczały możliwości zaprezentowania ciekawych, czasem radykalnych przesłań, potrzebnych, aby zdobyć uwagę mediów i zainteresować potencjalnych klientów. Pytanie brzmi: czy wirtualne wydarzenia transmitowane za pomocą mediów społecznościowych mają taką samą siłę?

Większy trend

Prawie rok temu pandemia koronawirusa była nowością, jednak zdążyła zaburzyć tydzień mody w Mediolanie. Pierwszym projektantem, który odwołał swój pokaz, był Giorgio Armani, i od tego czasu wiele marek poszło w jego ślady. Wydaje się, że przynajmniej przez kilka następnych miesięcy sposób prezentacji się nie zmieni.
Co ciekawe, już w 2019 roku niektóre kraje i projektanci – jak na przykład zarząd sztokholmskiego tygodnia mody – zdecydowali się na odwołanie swoich eventów w trosce o stan planety i w reakcji na brak odpowiedzi rządów na zbliżającą się katastrofę ekologiczną. Prowokuje to pytanie, czy tygodnie mody nie są przypadkiem przestarzałą formułą i czy ich koniec nie nadszedłby nawet bez pandemii.
Wirtualne pokazy mody mają wiele dobrych stron. Pomagają walczyć z obecnym w modzie elityzmem – transmitowane za pomocą Instagrama wydarzenia zwykle są dostępne dla o wiele większej widowni. Co więcej, taki sposób prezentacji pokazał niezwykłą kreatywność niektórych twórców - jak na przykład obecnego dyrektora kreatywnego Maison Margiela Johna Galliano, który z pomocą Nicka Knighta stworzył tajemniczy film, opowiadający o kulisach powstania nowej kolekcji. Dzięki takim ruchom możemy dowiedzieć się więcej o procesie twórczym geniuszy mody. Jednak atmosfera fashion weeku, angażująca wszystkie zmysły, w przestrzeni online ulatuje bez powrotu. Przeszkadza to wielu krytykom i kupującym, co z kolei przekłada się na spadek sprzedaży.
Jak skończy się cała ta sytuacja? Jak zwykle, czas pokaże.
/tekst: Iga Trydulska/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement