Advertisement

Sztuczna inteligencja pomoże walczyć z marnowaniem żywności. I to w polskich sklepach!

12-05-2021
Sztuczna inteligencja pomoże walczyć z marnowaniem żywności. I to w polskich sklepach!

Przeczytaj takze

Startup Wasteless zwraca uwagę konsumentów na problem marnowania żywności i wprowadza system, który ma walczyć z tym zjawiskiem. Rozwiązanie będzie testowane także w Polsce, a konkretnie w sieci sklepów Makro.

Promocja kluczem do sukcesu

Problem marnowania żywności jest najbardziej widoczny w krajach rozwiniętych, Polska nie jest wyjątkiem. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego średnio na osobę marnujemy około ćwierć tony pożywienia rocznie. Startup Wasteless ma pomysł, jak temu zaradzić i swoje nowe narzędzie chce testować właśnie w Polsce.
Firma powstała w 2016 roku i zajmuje się wykorzystaniem sztucznej inteligencji w walce z marnotrawieniem żywności. Działanie narzędzia jest dość proste: automatyczny system analizuje daty ważności produktów i na tej podstawie ustanawia ich ceny. Obniżanie cen żywności, która zbliża się do kresu swojej przydatności nie jest oczywiście nowym zabiegiem, jednak do tej pory wymagał ciągłego monitorowania tych terminów przez człowieka. Wasteless chce zautomatyzować ten proces.

Szansa dla Ziemi, szansa dla biznesu

Marnowanie żywności jest podwójnie szkodliwe dla środowiska ponieważ zarówno przy jej produkcji jak i rozkładzie emitowane są gazy cieplarniane. Firma zapowiada, że wprowadzenie ich narzędzia może ograniczyć straty o 40%, a w przyszłości nawet o 80%. Takie rozwiązanie okazuje się też korzystne z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ ciągłe obniżki mogą opłacić się sklepom.
Warto wspomnieć, że już teraz na rynku dostępne są usługi, które pomagają w walce z marnotrawieniem żywności. Aplikacje Too Good To Go i Foodsi to szybki sposób na upolowanie paczek-niespodzianek z produktami z kawiarni, restauracji, piekarni i sklepów spożywczych. Znajdziecie w nich jedzenie, które pod koniec dnia nie zostało sprzedane, wciąż nadaje się do spożycia i można je dostać w specjalnej cenie.
Jeśli natomiast to my mamy produkty, które mogą się zmarnować, możemy na przykład sięgnąć po książkę kucharską IKEA, zawierającej dania z resztek kuchennych lub oddać jedzenie do punktów food sharingu w naszym mieście.
A zanim nowe rozwiązanie firmy Wasteless trafi do sklepów, zachęcamy po prostu do przemyślanych zakupów i korzystania z alternatywnych inicjatyw przeznaczonych do walki z marnotrawieniem żywności.
/tekst: Greta Wolny/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement