W dobie błyskawicznego wzrostu popularności TikToka, Instagrama i YouTube'a młodzież coraz rzadziej korzysta z nieco przestarzałego medium, jakim jest telewizja. Mimo wszystko Telewizja Polska na czele z Jackiem Kurskim zauważyli tę lukę w swojej ofercie.
Zarys nowego programu przedstawiono w projekcie zmienionej Karty Powinności na lata 2020-2024 zaadresowanej do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. TVP Teen to kanał dla osób, które wyrosły z TVP ABC, od 2014 roku tworzonego dla dzieci. Będzie kierowany do młodzieży w wieku 10-16 lat.
„– Uruchomienie programu uzupełni lukę w obecnym portfolio TVP, w którym nie ma programu dedykowanego ściśle do tej grupy wiekowej, co równocześnie pozwoli na kontynuowanie ofertowania treści nadawcy publicznego dorastającym widzom TVP ABC”, wytłumaczono w Karcie.
Projekt nadzoruje Justyna Karnowska, dyrektorka TVP ABC. W komunikacie TVP możemy przeczytać, że program „ma stworzyć bezpieczną i zaufaną przestrzeń dla młodzieży poprzez zapewnienie treści bez nadmiernej przemocy" oraz ma promować „szacunek dla innych, wrażliwość społeczną, kreatywność i odpowiedzialność”. W ofercie kanału znajdziemy „audycje edukacyjne o charakterze poznawczym, filmy i seriale animowane, filmy i seriale fabularne dla dzieci i młodzieży". W zamyśle ma to stanowić alternatywę dla zagranicznych stacji adresowanych do młodzieży, takich jak Disney Channel czy Nickelodeon. TVP Teen zostanie uruchomiony z dedykowanym serwisem online i będzie nadawać przynajmniej 17 godzin na dobę. Ma być oferowany drogą satelitarną, przez sieci kablowe i IPTV.
Nowy program wystartuje, jeśli pozwolą na to przychody z opłat abonamentowych, rekompensaty i reklam. Jego budżet na 2022 rok wyniesie 15,3 mln zł, a na 2024 rok już 20 mln zł. Dla porównania TVP1 w 2022 roku pochłonie 992 mln zł, a TVP2 628 mln zł. Ramy budżetowe zawsze wzbudzają kontrowersję, jednak w tym przypadku opinia publiczna przypomina o dwóch ostatnich projektach TVP.
Krajowa stacja oprócz TVP Teen planuje uruchomić także m.in. TVP Nauka, TVP World, TVP Muzyka Projekt. Dodatkowo opracowują również serwis dla młodych dorosłych w wieku 16-30 lat. Program będzie pomagał „odnajdywać się we współczesnym świecie” i edukować jak wejść w dorosłe życie, w tym m.in. jak rozliczyć podatek i „krytycznie korzystać z mediów”. Wśród twórców treści mają być znane osoby „już funkcjonujące w świecie mediów elektronicznych”. Wygląda na to, że jeśli projekt wejdzie w życie, każda grupa wiekowa znajdzie coś dla siebie w ofercie TVP. Przynajmniej teoretycznie, bo w praktykę jakoś wątpimy.