Advertisement

Warszawa z uchwałą krajobrazową. To koniec reklam zaśmiecających miasto

Autor: KB
16-01-2020
Warszawa z uchwałą krajobrazową. To koniec reklam zaśmiecających miasto

Przeczytaj takze

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rady Miasta radni przyjęli uchwałę krajobrazową, której projekt powstał jeszcze w zeszłym roku i był jednym z priorytetów wstępującego na urząd prezydenta miasta Rafała Trzaskowskiego. To oznacza, że z Warszawy zaczną znikać nośniki reklamowe. Uchwała dla stolicy jest kontynuacją ustawy krajobrazowej przyjętej przez Sejm w 2015 roku. W dzisiejszym głosowaniu za było 51 radnych, 3 wstrzymało się od głosu, żaden nie był przeciw.

Gdzie będą reklamy, a gdzie zostaną zakazane

Od wielu lat miejscy aktywiści, mieszkańcy i część polityków apeluje o zrobienie porządku z zaśmiecającymi bez ładu i składu miasto reklamami, zwłaszcza z billboardami i ogromnymi płachtami zasłaniającymi nieraz architektoniczne perełki. Od teraz reklamować się w Warszawie będzie można wyłącznie przy wyznaczonych ulicach, a największe nośniki reklamowe dopuszczalne będą jedynie na trasach wylotowych. Wyjątkiem są płachty okalające budynki w trakcie remontu. Uchwała przewiduje szereg obszarów chronionych – będą to m.in. tereny parków, oświaty, rolne, leśne, a także sakralne. Nic się nie zmieni w kwestii słupów reklamowych, które uznano za miejskie meble współtworzące klimat ulic, ale za to określono wielkość i rodzaj nośników zdobiących witryny sklepowe, co nie tylko zdecydowanie wpłynie na estetykę najniższych pięter, ale też pozwoli na wkomponowywanie szyldów w architekturę budynków. Niedopuszczalne będzie np. zamieszczanie migających szyldów lub takich, które zasłaniają witrynę w stopniu większym niż 20% jej powierzchni.
– W tej chwili na ulicach miasta mamy do czynienia z chaosem reklamowym. Chcemy położyć kres reklamozie i szyldozie. Dzięki uchwale reguły staną się jasne, a my nie będziemy niewolnikami chaosu – mówił Trzaskowski przed rozpoczęciem obrad Rady Miasta.
Projekt uchwały krajobrazowej, źr. um.warszawa.pl.

Adaptacja do nowych zasad

Po przyjęciu uchwały czeka nas okres przejściowy, podczas którego firmy będą mogły przystosować się do nowych zasad. Właściciele tablic i urządzeń reklamowych mają na to 2 lata, na dostosowanie szyldów jest rok więcej. Najdłuższy czas, 5 lat od wejścia w życie uchwały, przewidziano na adaptację obiektów małej architektury (np. ławek, śmietników). Uchwała przewiduje też kary za niedostosowanie się do przepisów, uzależnione od wielkości reklamy. Za nielegalną reklamę o powierzchni jednego metra kwadratowego będzie to 112 zł, ale za duży nośnik, liczący kilkaset metrów kwadratowych, kara będzie już znacznie wyższa, kilkutysięczna. Tuż po głosowaniu przewodnicząca Rady Miasta Ewa Malinowska-Grupińska skomentowała: „Nareszcie!”.
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement