Advertisement

Burmistrzynie i dyrektorki. Warszawski ratusz wprowadza żeńskie nazwy stanowisk

Autor: Monika Kurek
04-01-2021
Burmistrzynie i dyrektorki. Warszawski ratusz wprowadza żeńskie nazwy stanowisk

Przeczytaj takze

Kilka dni temu na stronie na portalu internetowym miasta stołecznego Warszawy ukazał się komunikat, w którym poinformowano, że od 1 stycznia zostanie wprowadzona możliwość stosowania żeńskich form nazw stanowisk pracowniczych. Dotyczy to m.in. nagłówków pism urzędowych, stron internetowych, stopek wysyłanych e-maili czy wizytówek.
Jak jednak zwrócono uwagę, nazwy stanowisk pracowników administracji samorządowej określa Rozporządzenie Rady Ministrów i dlatego w niektórych przypadkach wciąż będzie musiała być stosowana forma męska. Władze Warszawy zapowiedziały, że „będą apelować o zmianę ustawy".

Panie burmistrzynie i dyrektorki

- Poza wymienionymi w ustawie o pracownikach samorządowych stanowiskach takich jak, sekretarka, sprzątaczka, telefonistka, praczka czy szwaczka wprowadzamy możliwość stosowania żeńskich form nazw wszystkich stanowisk w Urzędzie. Od 1 stycznia 2021 r., Panie prezydentki, inspektorki, naczelniczki, burmistrzynie czy dyrektorki, będą mogły posługiwać się żeńskimi formami nazw stanowisk w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, w tym na stronach internetowych i komunikatach prasowych, w stopkach wysyłanych e-maili, nagłówkach pism urzędowych, wizytówkach czy tabliczkach przydrzwiowych -brzmi fragment komunikatu opublikowanegona stronie warszawskiego ratusza.
Zgodnie z zapowiedzią prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, od początku roku pracowniczki ratusza będą mogły używać feminatywów, czyli żeńskich form stanowisk. Warto podkreślić, że będą mogły, a nie będą musiały, ponieważ używanie żeńskich form stanowisk jest całkowicie dobrowolne. Co ciekawe, zmiana będzie dotyczyć także niektórych stanowisk obejmowanych przez mężczyzn. Przykładowo mężczyźni pracujący w sekretariacie będą mogli używać określenia „pracownik sekretariatu".
W komunikacie warszawskiego ratusza przypomniano jednocześnie, że nazwy pracowników administracji samorządowej określone zostały Rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 maja 2018 roku. Z tego powodu w większości dokumentów kadrowych i dokumentów o charakterze formalnych takich jak np. decyzje administracyjne, wciąż będzie musiała być stosowana forma męska. Władze Warszawy zamierzają jednak zaapelować o zmianę ustawy, tak aby żeńskie końcówki mogły być stosowane także na pieczątkach czy legitymacjach.
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement